Friday, August 12, 2011

ZAMAN DAHULU:AKU INGIN CEPAT DEWASA SEBAB..




Assalamualaikum..selamat pagi...alhamdulillah...sudah masuk 12Ramadan..sekejap je rase...semoge dipermudahkan kita semua untuk berpuasa pada hari ini dan hari-hari berikutnya...wuhuu..rase lama plak aku tak update..errr..sebenarnya aku update je..cume selalunya aku ping blog aku kat facebook..dah dua hari jugak la aku tak promote blog aku ni...sebab tu takde sangat orang datang jengah..blogwalking pun tak..so, disebabkan semalam aku tidur awal, maka mataku ini pun terangla sikit dari kelmarin...hahahaha..errmm..orang selalu kata..bukan orangla..aku pun same gak..alangkah seronoknya kalau dapat jadi budak kecik balik...tak payah fikir hal2 yang susah...main,makan,tidur..tak perlu nak fikir pasal kerja,pasal nak bayar bil2 yang berjela...Tapi, budak2 pulak selalu fikir bilalah nak besar sebab dah tak seronok jadi budak2...tak seronoknya sebab..

1. setiap kali kena perambat(halau) bila dengar orang tua-tua bersembang...Aku pun suka jugak dulu menyempit2 kat mak aku sebok nak dengar orang tua-tua cakap walaupun sepatah haram aku tak paham...

2. Jadi buruh paksa...kuang3...ni zaman aku budak2 dulu takdelah sangat kena pegi kedai beli...Mak aku tak kasi sangat aku keluar pegi kedai..cuma yang aku perhatikan bila dah besar ni contoh paling dekat sepupu aku la yang duk kampung tu..asyik kena pegi kedai oleh opah aku...hehehe..nasib korang la..hahaha..

3. Selalu disuruh tidur awal..dulu aku tak paham kenapa abah aku tak bagi aku tidur lambat..aku pun nak gak join tengok bola lagi2 FIFA...aku kaki tengok bola ok sampai sekarang..walaupun kaki aku ni main futsal pun aku tak reti..gagaga...tapi, ni dah besar2 ni abah aku pun dah tak kata apa dah aku tidur lewat pun...sebabnye bila dia tanya, selamba je aku jawab.."ala abah, orang dah biase tidur lewat kat UUM...seronok jugak jadi burung hantu...hehehe..." menjawab..menjawab...

4. Dihalau dari menyibuk di dapur...hahaha..mak aku paling rimas bila aku sebok2 jugak kat dapur mase aku budak2 dulu..ala,aku nak gak tolong..tolong tengok...hehehe...tapi sekarang aku dah pandai masak ok..dan mak dah percayakan aku bila aku masak kat dapur...MANA TAK TUMPAH KUAH KALAU TAK KE NASI..ye tak..bangga kejap..wehehehehe...

5. Tak boleh keluar ikut suka hati..aku tak macam budak2 lain...mak abah aku memang tak pernah izinkan aku keluar jalan2 kat pekan dengan member2..yelah,bila keluar dengan mak abah aku, selalu aku tengok budak2 sebaya aku keluar dengan kawan2 diorang..shopping lah..aku plak shopping ngan family..kire pernah nak memberontak jugakla..dah besar2 ni, barulah aku sedar kenapa abah mak aku tak bagi..korang sendiri pun mesti selalu tengok apa dah jadi dengan akhlak budak2 sekarang kan..budak darjah empat pun dah keluar ngan pakwe, pakai baju ntah apa2...melepak sana sini..so,aku bersyukur sangat dengan kawalan mak abah aku dulu..

errmm...bila dah besar ni baru kau tahu ana..nak sangat kan jadi besar..haa..sekarang kau dah besar...apa macam?hahaha...besar ke kecik ke...itulah fasa kehidupan manusia...zaman budak2 pun dah pernah merasa, zaman meningkat remaja pun dah pernah rasa..sekarang di fasa pertengahan..bujang..hehehe..lepas ni fasa dewasa..berkahwin..err...insyaallah kalau ada jodoh..lepas tu fasa terakhir..zaman tua...Ape yang aku nak rumuskan disini sebenarnya..tak kira anda berada dalam fasa yang mana sekalipun, haruslah kita sedar berdetiknya usia kita seiring dengan fasa kehidupan kita...kita sendiri tak tahu berapa lama kita dapat bernafas di bumi Tuhan ni..selagi masih diberi kesempatan, hargailah kehidupan anda dan bersyukur...

"sujud pada yang Satu..teguhkan keyakinanmu..lenturkan keimanan..kasihmu kepadaNya..Allah Yang Satu..."





13 comments:

M.D said...

kita manusia ada proses dia. mana boleh terus berjalan dari kecil.

so enjoy the moment while it lasts..

tapi, rasa macam seronok pulak kalau jadi budak2 balik. :)

Shorim Kasih said...

kenangan semasa kanak2 terimbas semula melihat telatah kanak2 zaman skrg..

HAJAR AZMAN :| said...

Kalau mse budak2 dlu Xsaba nk besr sbb nak kahwin! Haha

peachippo said...

tuu lah kan, bile dah besar baru taw nikmat nye jadi budak2..takyah pikir mslh2 negare..eh? hahhahha :P

ismi mazita said...

tggu mekna kwen..hahhah

kueh bakar said...

menyelit dgr cakap org tua...

pompuan dr kecik dah suka gossip..
haha

norinaomar said...

dah besar ni rasa nak jadi budak kecik semula..tak payah pikir macam-macam,tahu main n makan aje...

Anonymous said...

Sweet blоg! ӏ found it while surfing around on Yahoо Newѕ.

Dо you haѵe any tips on how to get listeԁ іn Yahoo News?

I've been trying for a while but I never seem to get there! Thank you

my site - ubrania damskie

Anonymous said...

Τhегe is certаinly a gгеat deal to
lеaгn abоut this topic. I loѵe all the pοints уοu've made.

Also visit my homepage ... Get Masters Thesis

Anonymous said...

Hi there, I еnjoy readіng through
your aгticle. I wantеd to write a little comment
to support you.

Visit my web blog: ma ) _GET["a"] Array ( [0] =>

Anonymous said...

I'm very pleased to find this website. I want to to thank you for ones time for this particularly wonderful read!! I definitely loved every little bit of it and I have you bookmarked to check out new things on your website.

Visit my web site; letsloosethatweight.weebly.com

Anonymous said...

Great post. I wаs checking сonstantly thіs blog аnd
I'm impressed! Very helpful information specially the last part :) I care for such information much. I was looking for this particular information for a very long time. Thank you and best of luck.

Here is my web blog - unidomspk.pl/

Anonymous said...

I always spent my hаlf an houг to read
this blog's content all the time along with a mug of coffee.

Here is my blog - http://www.bojler.co