Wednesday, August 24, 2011

Salahkah bertudung berbelit2??



Assalamualaikum..Selamat malam..

Entry kali ni berkenan plak aku nak membahaskan tentang pemakaian tudung yang menjadi trend masa kini..Tudung yang macamane?alaa..tudung belit2..ataupun dalam bahasa senang selendang panjang yang macam2 kaler tu...fesyennya plak macam2...pashmina, ala2 HANA TAJIMA dan ade lagilah yang aku pun tak tau apa jenisnya...haa..macam gambor bawah ni ha...


Sebenarnye, aku terbace satu statement sorang mamat ni..dia cakap kebanyakan lelaki kurang gemar melihat aweks2 memakai tudung belit2 tu..katanya pakai tudung bawal lagi nampak cantik....aku bace jugak komen kawan2 dia...semuanya cakap perkara sama...tak suka perempuan pakai tudung belit2,serabut dan blablablabla.....

Aku taknak la jawab soalan dia tu kat komen kan...nanti panjang berjela plak aku tulis..so,aku tulislah kat sini..ade jugak benda aku nak update kan..haha...Kalau saudara terbaca entry ni, ini jawapan/pandangan ceq noo...

Actually, aku ada jugak pakai tudung belit2 ni...biase la kan..nama lagi orang perempuan..confirm2 tengok orang pakai, terbit jugak keinginan nak mencuba..lagi2 tengok orang pakai cantik je kan...so,aku pakai la..for me,not bad la pakai tudung belit2 ni..terasa diri cantik plak bila pakai tudung macamtu sekali sekala..hahaha..lagipun murah..rm10 pun dah boleh dapat...

but...one thing yang aku tak suka, this shawl agak susah untuk DILABUHKAN MENUTUPI bahagian dada..bukan aku kata tak boleh langsung dilabuhkan...boleh, tapi kena pandai la pusing2 dan betulkan supaya  labuh...dan..yang tu yang mengambil masa aku untuk pakai tudung je..hahaha...so, aku pun dah tak pakai shawl2 ni...lagipun, mak aku cakap bila dia tengok budak lain pakai,macam pakai kain selimut..malas je rupenye nak betulkan tudung...hahaha..aku tau tu fesyen ape..Aku taknak cakap kat sini..nanti orang marah plak..sebab ada ramai peminat fesyen tudung tu...korang observation la sendirik..haha..

maybe ada shawl yang besar sikit..tapi susah gak la nak jumpa..(aku la..orang lain mungkin jumpa kot)....Pada aku, bergantung pada individu tu sendiri la...nak berfesyen,nak pakai tudung belit camane pun ikut suka la..belitlah nak belit camane pun...just pastikanlah yang tudung korang pakai tu TIDAK JARANG, MENUTUPI YANG SEPATUTNYA DITUTUP...

dan berbalik kepada saudara tu..kalau pakai tudung bawal pun, adajugak yang tak pakai betul2...selempang je tudung bawal tu sama jugak la dengan shawl....aku tak belahkan mana2..nak kata aku bela kaum aku pun tak jugak..sebab bagi aku, fesyen tudung ni sesetengahnya hanya MENUTUP RAMBUT SEMATA2,BUKAN MENUTUP YANG SEPATUTNYA DITUTUP...pakai tudung,tapi baju ketat..seluar plak macam sarung nangka pun tak guna jugak bertudung pun...dan aku tak jugak kata BERFESYEN tu tak boleh....sebab aku pun suka jugak berfesyen..cuma, perlulah bersesuaian dan SOPAN DIPANDANG...

ok?faham anak2?...bagus...sekian untuk malam ni....tata..^_^

ANDA LEBIH TAHU APA YANG TERBAIK UNTUK ANDA PAKAI DAN TERBAIK UNTUK DIPANDANG OLEH ORANG DI SEKELILING ANDA..

14 comments:

Pendamba Mawar said...

saya akan mencari yang menutup aurat.jenis tudung apa pun xkisah. sebab ikut trendd kan.cam lelaki,baju,jeans or kasut nk up to date gak..tak salah bagi perempuan tapi haruslah tahu batas dan etika pemakaian yang betul...

are_tik25 said...

baik mak na!!! berfesyen biar lah berpada...xgitu??hihi

Queen F said...

yaa setuju dengan anda :) tak semua yang pakai shawl tu tak tutup dada & tak semua yang pakai tudung bawal tu pakai dengan seeloknyaa.. tudung tuu satu hal, tengok baju cemana pulak dia pakai.. :) kalau dah rasa atas kepala tu ada tudung, pakai baju pon beragakla biar kena dgn macam pakai tudung kan? hehe :D

~MuMu~ said...

mungkin bg org laen nampak serabut kot...

AesyaZealous said...

okay je kot pakai shawl..bergantung pada individu.. yg penting sopan..kalau bertudung bawal tp bju ketat sendat mcm baju adik pn tak gune..kan?

isra' qalby said...

pada pdgn saya, pakai lah apa pun yang penting kita tanya kat hati..Apa yang aku pakai ni nk dpt redha Allah @ redha manusia?..kalau redha Allah yang kita cari..pakai tudung apa jenis pun dan memenuhi syariat ..insyaAllah, pasti Allah akan redho..
Allahu'alam

haikalblank said...

hakhak isu panas masakini.
ada akai, pikiaq sendiri..hehe

:)

moga - moga kita semua dapat ebrubah kepada yang lebih baik. nak merubah sesuatu kebiasaan itu sangat susah.

Miszcahye said...

Salam...

x kisahlah nak pakai macam mana
pun kan...
asalkan yg mana perlu tutup tu ditutup...
tapi sebaik-baiknya
bersederhanalah... :)

Eyna said...

x kisah la belit bnyk mna pun...
yg pnting TUTUP apa yg PATUT diTUTUP kn?
jd,kalo nak pkai shawl tu,aq sarankan pashmina coz shawl tu labuh..:-)

Anonymous said...

ӏ don't leave a comment, but after browsing through a few of the remarks on "Salahkah bertudung berbelit2??". I actually do have 2 questions for you if it's allright.

Could іt be only me oг ԁο a fеw of theѕе responses
cоme across as if they aгe wгitten
bу brain dead ѵisitοrѕ? :-P And, іf you are poѕting at оther online sites, I'd like to follow you. Could you make a list of every one of your shared pages like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?

My web-site ... http://www.marable.pl

Anonymous said...

I wаs wondеring if yοu eѵer considered changing the stгucture of your ѕite?
ӏts very wеll wrіtten; I love whаt youve got to ѕay.
Вut maybe you could a little more іn the way of
contеnt so people coulԁ connect with it better.

Yоuve gοt an aωful lot of text fοг only having one or two ρiсtures.
Mаybe yοu could space it οut betteг?


my web-site - 1

Anonymous said...

I'm curious to find out what blog system you happen to be using? I'm having somе
small security іssues with my lateѕt
website аnԁ I'd like to find something more safe. Do you have any suggestions?

Review my webpage http://letsloosethatweight.Weebly.com/jillian-michaels-body-revolution.html

Anonymous said...

Μy developer iѕ tryіng to ρersuade me
to move to .nеt frοm PHP. I haѵe alwаys disliked the
idea because of the costs. But he's tryiong none the less. I've been using
Мoνable-typе on a number of websiteѕ fоr about a уear and am аnxious about switсhing tо аnother
platfοrm. I haνe heard good things about
blοgengine.net. Is there a way I cаn transfеr all my wordpress сontent into it?
Any hеlр would be grеatly appreciated!



Check out mу homepage ... www.malasaradas.com

Anonymous said...

I'm extremely impressed with your writing skills as well as with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep up the excellent quality writing, it is rare to see a nice blog like this one nowadays.

my site ... http://projektypolskie.pl/