Followers

Wednesday, August 3, 2011

DIALOG ULAMA DAN PRAMUGARI



Assalamualaikum...selamat tengahari..alhamdulillah kita sudah berada di dalam hari ke-3 ramadhan...syukur aku dan kamu2 semua masih lagi diberi kesempatan untuk menunaikan tanggungjawab yang diamanahkan kepada kita sebagai khalifah di bumi Allah..

jom ambil ikhtibar dari sebuah dialog yang aku baca di fb yang dikongsikan oleh seorang rakan untuk dijadikan perkongsian bersama..


Seorang ulama sedang berada di dalam kapal terbang untuk ke sebuah negeri.Apabila tiba waktu, beliau pun tandas untuk mengambil wuduk.Oleh kerana tandas di dalam kapal terbang itu terlalu kecil,maka beliau terpaksa membuka pintu tandas tersebut ketika berwuduk.Ketika beliau mengangkat salah satu kakinya ke singki, seorang pramugari telah ternampak perbuatan ulama tersebut lalu menegurnya.

Pramugari: Tuan tak boleh masukkan kaki di dalam singki tu..(dengan nada yang agak keras) sebab akan mengotorkan singki. Ini tempat basuh muka, bukan basuh kaki!!

Ulama: Berapa kali saudari basuh muka saudari dalam sehari?(tanya ulama tersebut dengan lemah lembut)

Pramugari: (Dengan lagak yang agak angkuh) Huh!!Dua atau tiga kali sehari!!

Ulama: (Dengan bersahaja beliau menjawab) Saya mencuci kaki lima kali sehari. Ini bermakna kaki saya lebih bersih dari muka saudari...

Moral of value...Jangan memandang hina kepada mereka yang melaksanakan tanggungjawabnya. Solat adalah perkara wajib..dimana2 pun kita berada..apabila sudah masuk waktunya kita perlu laksanakannya. Kita semua sebagai muslim ada tanggungjawab yang sama. Kalau masih jugak tak mahu buat perkara wajib, jawab sendirilah di akhirat sana kelak..wallahualam...

*gambar ihsan dari www.iluvislam.com *


5 comments:

cik bulan said...

buahaha..kena seketoi pramugari tu..:D

AnNa FaRHaNa said...

hehehe....sekadar cerita..=)

Fikri said...

nmpk sgt pramugari 2 xsmyg. Hehe..

Nizam Ijam said...

pensan pramugari tu..hehe

LyaLuna said...

heheee. da pena dga da cite nehhh. mmg betul2 tekena le prmgri tuhhh. sah2 ta solat lettteww.. tahu bsuh muke je annn >.< arap2 jd iktibar pd kte sume

http://yanadimple.blogspot.com/