Thursday, July 7, 2011

Tamak seorang manusia



Assalamualaikum...selamat petang...bosan2 petang ni ada baiknya kalau kita membaca sesuatu yang bermanfaat...

Rasulullah bersabda yang bermaksud,
Sekiranya anak Adam memiliki satu lembah daripada harta, nescaya ia mahu yang kedua. Dan sekiranya ia mempunyai dua lembah nescaya ia mahu yang ketiga. Tidak akan memenuhi perut anak Adam melainkan tanah dan Allah sentiasa menerima taubat orang yang bertaubat.
                                                                                                                   (Hadis Riwayat Ahmad)




TAMAK memang sikap yang sinonim dengan manusia.Tak kiralah dalam keadaan bagaimana sekalipun samada kaya,miskin,orang biasa,pemimpin,perasaan tamak tidak dapat lari walaupun sebesar hama.Kalau bukan kerana tamakkan harta, mungkin tamak kerana mahukan perhatian dan mahu seluruh tumpuan orang lain diberikan kepadanya seorang. Sifat tamak inilah yang akhirnya akan membuahkan rasa dengki hingga menyebabkan berlakunya perpecahan sesama manusia.

Sifat inilah yang akan membawa kepada kerugian kerana ia melahirkan individu yang tidak tahu bersyukur. Malah lebih berbahaya kerana boleh merosakkan hubungan dalam masyarakat dan persengketaan sesama sendiri.Seharusnya kita perlu melawan sifat ini dengan mengamalkan sikap sederhana. Bersederhana selaras dengan ajaran islam supaya kita bersederhana dalam menetapkan sesuatu peraturan, perbelanjaan dan sebagainya....

2 comments:

shamyheart said...

org yg tamak selalu rugi
Bersederhanalah..

Anonymous said...

Sweet blog! I fοunԁ it whіlе surfing arοunԁ
оn Yahoo News. Do уоu have
any suggеstiοns on hoω tο get lіsted in Yahoo Νews?
I've been trying for a while but I never seem to get there! Thank you

Also visit my website Ubrania Damskie