Followers

Monday, July 25, 2011

HARGA SEBUAH KESUSAHAN

Assalmualaikum...selamat petang..penat otak aku hari ni memerah ape entry yang aku boleh kongsikan dengan korang..entry yang dimanfaatkan sesama kita..bukan entry sekadar nak syok sendiri..

Semalam sedang dalam perjalanan pulang ke rumah aku di taiping, kami lalu di satu kawasan estet..tiba2 abah aku  tanya aku.."along, agak2 camane la yer kalau abah keje jadi jaga estet?..rumah kite jauh ke dalam estet tu..mak kamu pun tak kerja..gaji abah pun sikit je..camane  long?"...aku tak memberikan sebarang respon...aku hanya membayangkan ape yang abah aku cakap tu..abah pun sambung, "jadi orang miskin memang kena cekal hidup..mak aku pulak sambung..."ermm..kalau mak tak cekal, memang mak tak belajo..fikir nak cari duit untuk tolong adik2.."

Abah aku cite yang dia pergi sekolah tak berkasut...redah lecah2..kalau ditengokkan sekolahnya dengan rumah atuk aku tu, aku ase sampai sekolah tu mau lembik kaki aku....aku salute sangat sebab abah aku sangat tabah..sekarang dia berjaya jadi guru besar..alhamdulillah...

Mak aku pulak anak sulung, adik beradik ramai..aku pun tanya mak.."atuk kan dulu guru besar mak..susah jugak ke?"..mak aku jawab.."guru besar dulu mane la same dengan sekarang ni..susah long dulu..atuk cikgu pun anak2 ramai..zaman tu rumah pun bukan ade elektrik lagi..balik2 sekolah,mak masak pulak...opah mase tu tengah mengandungkan mak usu..jadi urusan rumah, adik2 yang lain, mak yang ambil alih..memasak, basuh baju....mase mak aku dapat ITM(UITM) pun dia pegi daftar sorang2 kat sana..mane ade orang hantarkan...sampailah konvo pun yang dapat datang pun sepupu dia je..dan...seseorang...MR."S"..hehehe..abah aku la..mak aku pun tak sangka abah aku datang raikan konvo dia...sweet kan?

hmm..panjang lagi kalau nak diceritakan kisah mereka...suka duka hidup mereka..sampai kadang2 aku menangis bila mengingatkan apa yang mak abah ceritakan...bukan ape..aku rasa bersalah dengan segala sikap aku sebelum2 ni..mak mintak tolong buat tu sikit aku dah merungut..sedangkan aku hanya ada 2orang adik je..mak ngan abah bagi macam2 untuk anak2..tapi,tu sikap aku yang dulu..sekarang aku dah makin menginjak dewasa..aku semakin matang melalui kehidupan aku..semenjak aku mula belajar berdikari tinggal di asrama..sejak aku tgkatan 1 sampai la aku masuk uum pun,aku still berdikari..belajar tempuh dugaan walaupun kalau nak diikutkan tidaklah sehebat dugaan dan sesusahnya kehidupan mak dan abah..

Terima kasih mak, abah sebab beri segala2nya yang anakmu perlu..memberikan aku makan,sekolah,belanja duit, bawak makan angin...terutama mak..along mintak maaf sebab pernah buat mak menitiskan air mata...aku tahu,abah ngan mak tak pernah lupa doakan aku dengan adik2..sebab tu jugak,aku berjaya jugak jejak kaki ke universiti walaupun aku pernah putus harapan...Along janji akan balas jasa mak abah..along sayang mak abah...

haishh..air mata aku semakin laju mengalir nih...aku kene berhenti menaip..screen laptop pun dah kabur2 dah aku nampak..kejap lagi mak abah dah nak balik keje...so, aku nak ke dapur..masak nasi..hehehe..akhir kata aku buat petang ni..hargailah segala pengorbanan ibu dan ayah korang...jangan sesekali disakiti hati mereka..sekiranya ada, pohon maaf dengan mereka..jangan dah pohon,buat lagi...jangan tunggu nak raya baru mintak maaf..oklah..semoga entry aku petang ni bermanfaat..Assalamualaikum...

3 comments:

Scatty Kinki said...

akak pn rasa sebak lak baca entry ana ni..
thanks utk perkongsian yg amat bermakna ini...:-)

AnNa FaRHaNa said...

huhu..tq kak ida singgah bce..=D

sha my heart said...

entri bermakna..

anak sulung rupanya..

semoga kita menjadi anak yg bermanfaat kepada ibu bapa kita. amin.