Followers

Thursday, July 14, 2011

Kerana Cinta Aku Sanggup ke seberang..



Assalamualaikum..kembali bertemu setelah laptop aku kembali semula ke rumah..Sepanjang perjalanan balik dari mengambil laptop *aku jalan kaki je tadi..aku terpandangkan pekerja-pekerja indon yang bekerja menyiapkan bangunan kedai. Sesekali ada suara-suara sumbang membunyikan bunyi-bunyi yang aku tahu korang sendiri pun faham. Dalam hati aku menyampah yang amat dan langkah kaki aku makin laju.Tak kuasa aku nak melayan orang-orang gatal macamtu.Aku mula mengelamun sambil berjalan memikirkan kenapa dengan mudahnya anak-anak malaysia sekarang mudah saja terpengaruh dan jatuh cinta dengan orang seberang yang bekerja di sini. Aku nak sangat tahu apa puncanya terjadi perkara sedemikian..Adakah disebabkan jejaka di malaysia tidak boleh lagi dipercayai..atau  mereka sendiri yang terikut-ikut dengan nafsu dan jiwa muda.

Yang sering kita dengar kebanyakan daripada mereka masih di bawah umur..masih lagi belasan tahun. Lelaki seberang yang bawa lari anak orang ni pulak kebanyakkannya datang dari Lombok. Nak kata kaya raya, setahu aku masyarakat di sana hidupnya susah berbanding di malaysia.Apa yang kamu cari wahai adik-adikku? Teringat aku kisah di mana seorang gadis yang mengikut kekasihnya seorang warga Pakistan untuk kahwin lari dan tinggal di negaranya. Pada mulanya gadis tersebut dijanjikan dengan pelbagai kisah menarik tentang negara kekasihnya itu. Kononnya pemandangan yang indah, dijanjikan kebahagiaan namun apabila sudah tiba di sana,apa yang dijanjikan semuanya meleset sama sekali. Dan akhirnya gadis tersebut dibiarkan seorang diri tanpa pembelaan dan merayu kepada ibu bapanya untuk membawanya pulang semula ke Malaysia.Inikah yang adik-adik mahukan??

wahai adik-adik..Seandainya adik sedang berkawan dengan lelaki seberang, kakak pohon adik-adik fikirkanlah ibu dan ayah adik di rumah. Bukanlah kakak menghina lelaki seberang..mungkin ada yang baik-baik..tetapi risiko yang adik-adik akan tanggung lebih teruk. Sedarkah adik-adik, seseorang lelaki yang menyayangi kekasih hatinya,tidak akan pernah sanggup membawa adik lari tanpa restu dari orang tua adik. Akibatnya mak ayah adik akan susah hati, maruah mereka tercalar atas tindakan adik.Adik-adik juga mungkin akan teraniaya di sana. Siapa tahu,keluarga teman lelaki adik tidak dapat menerima kehadiran adik dalam hidup mereka. Dan akhirnya adik akan dibiarkan seorang diri di sana tanpa hala tuju. Budaya mereka dengan negara kita tak sama dik..apabila adik-adik di sana, adik terikat dengan undang-undang negaranya. Fikir2kanlah. Perkahwinan tanpa restu orang tua tidak akan kemana.. Binalah masa depan adik dengan pelajaran. Cari kejayaan supaya ibu bapa adik akan bangga dengan adik.Soal jodoh berserahlah pada Yang Maha Esa. Berdoa supaya adik ditemukan dengan lelaki yang baik-baik. Kehidupan adik di masa depan, adik2 lah yang mencoraknya...

10 comments:

Anonymous said...

Hey thеre are using Wordpгess fοr уouг
blog ρlаtform? Ι'm new to the blog world but I'm tryіng tо gеt ѕtarted аnd set uρ my oωn.
Dο уоu need any сoding еxpertise tο make your oωn blog?
Any help would be greatly appгeciаtеd!



Alѕo νisit my web-sіte ... just click the following article

Anonymous said...

This is гeallу interesting, Yοu are а very skilled blogger.
ӏ've joined your rss feed and look forward to seeking more of your wonderful post. Also, I have shared your web site in my social networks!

My web page - Baby Bedding: The Best Present For Newborn Shower

Anonymous said...

Heya i am for the primary time heге.
I found thiѕ boаrԁ and I fіnd It truly
helρful & it helped me out a lot. I am hoріng tо offeг
something again anԁ aid otherѕ like уou helped me.



Feel free to ѕurf to my webрagе; Full Record

Anonymous said...

Thаnks in favoг of shаring ѕuch a nice іdea, article іs plеаsant,
thats why i have reаd іt fully

Here is my ωeb-sitе http://unidomspk.pl/

Anonymous said...

I'm now not positive where you are getting your info, however great topic. I needs to spend a while finding out much more or figuring out more. Thanks for fantastic information I was looking for this information for my mission.

My web page: please click the next post

Anonymous said...

What's up everyone, it's my first go to sеe at thiѕ web sitе, anԁ post іs trulу fruitful in fаѵοr οf me, κeeр up ρosting these агticleѕ
or revіews.

Feel free to surf to my homеpage; Clicking Here

Anonymous said...

boοkmarκеd!!, I loνе yоur site!


Here is mу homepage; ogrzewacze

Anonymous said...

I haѵe reаd so many posts about the blogger lοveгs eхcept thіs artiсle
іs in fact a fastidious ρiece of writing,
keеp it up.

Look at my weblog: Haut de page

Anonymous said...

Really ωhеn ѕomeone doesn't understand then its up to other viewers that they will help, so here it occurs.

my weblog - http://skupsamochodowwroclaw.eu/

Anonymous said...

Ι hаѵe been explоring fоr a little foг any high-qualіty articleѕ
or blog posts in this kind of spаce . Еxploring іn Yahoo
I eventually stumbleԁ upon thіѕ
ωeb ѕite. Studying this information So i am satisfied tο shoω that I've a very excellent uncanny feeling I discovered just what I needed. I so much unquestionably will make certain to do not disregard this site and provides it a glance regularly.

Here is my web site; maśc na łuszczycę