Saturday, July 23, 2011

Selagi masih berilmu..

Assalamualaikum...

Allah berfirman yang bermaksud,
"Dan setelah datang kepada mereka sebuah kitab dari Allah (al-quran), yang mengesahkan apa yang ada pada mereka (kitab Taurat), sedangkan mereka sebelum itu sentiasa memohon (kepada Allah) kemenangan atas kaum kafir musyrik(dengan kedatangan seorang Nabi pembawa kitab itu). Setelah datang kepada mereka apa yang mereka sedia mengetahui kebenarannya (Nabi Muhammad dan al-Quran), mereka mengingkarinya, maka (oleh yang demikian), laknat Allah menimpa orang yang kafir ingkar itu.
                                                                                                (Surah al-Baqarah:89)

Manusia yang penuh ilmu di dada tidak akan sombong dan meninggi diri mengakui yang dirinya paling pandai dan bijak. Orang yang berilmu adalah orang yang sentiasa merendah diri. Orang yang mengakui dirinya adalah yang paling pandai itu sebenarnya manusia yang paling bodoh.

*sumber dari google image*

Ibarat pepatah melayu, tin yang berisi minyak atau air, hanya akan berkocak jika isinya tidak penuh. Tetapi jika isinya penuh, maka tin itu tidak akan berkocak lagi...fikir2kan dan selamat beramal..=)


ilmu jika dikongsi ianya akan sentiasa bertambah..silalah berkongsi pandangan korang..yang baik datangnya dari Allah..dan yang buruk itu pula datangnya dari kelemahan aku sendiri..

5 comments:

all.Fizz.Bizz said...

sangat berguna.......
saya follower baru anda...

Pendamba Mawar said...

menarik.mngingatkan diri saya siapa asal sy..mekasih

Orang Kita said...

suke2~~ info mnarik,, ^_^

Ukhtifarhana said...

hafiz~ tq hafiz..nnti sy singgah dan follow kamu balik....

pendambamawar~ same2 la kite muhasabah diri..=)

popoi~ tq..same2 kite perbaiki diri jika ada kekhilafan...=)

Nizam Ijam said...

yerp...ilmu sangat2 lah berguna :)


” Nizam Ijam Dot Com”