Monday, July 11, 2011

Kurang tidur punca gemuk



Assalamualaikum...seperti yang telah anda perhatikan tajuk di atas, entry untuk malam ada kena mengena dengan diri aku sendiri..tengah syok2 cari bagaimana kaedah nak kurus secara sihat aku terjumpa satu artikel yang mengejutkan aku..hahahaha..selama ni aku sangka,tidur berlebihan akan menyebabkan masalah kegemukan..rupa2nya aku salah..ok..takpe..daripada artikel yang aku dapat melalui Majalah mingguan wanita yang mengatakan tidur yang berlebihan boleh menyebabkan gemuk adalah auta. Hasil kajian perubatan menunjukkan bahawa orang yang kurang tidur berpotensi untuk lebih gemuk!!

kalau tidur,sila tutup tingkap..nanti kak limah jenguk plak..

Menurut Reuters, kita begitu taksub pada program diet serta amalan olahraga untuk memerangi obesiti hinggakan kita terlupa betapa pentingnya untuk mendapatkan tidur yang cukup. Kajian yang dilakukan oleh kumpulan perubatan penyelidik dari Eastern Virginia Medical School yang melibatkan sekitar seribu orang responden menunjukkan bahawa jumlah jam tidur yang kurang akan menyebabkan indeks massa tubuh (BMI) akan meningkat.

Hasil kajian juga menunjukkan bahawa golongan lelaki rata-rata tidur 27 minit lebih sedikit berbanding wanita.errmm..memang betul lah kot sebab buah hati aku tu tidur awal...(tapi memang dia suka tidur..hehe..jangan marah..)Para pesakit obesiti juga ternyata memiliki jam tidur yang lebih sedikit berbanding pesakit normal yang lain. Jelas di sini menunjukkan tidur mempunyai kaitan dengan kadar kegemukan seseorang.

Di dalam jurnal Archives of Internal Medicine pula,kajian tersebut telah diterbitkan secara mendalam dan dikatakan bahawa hasil penemuan ini memberikan idea bahawa dengan menambahkan tidur 20 minit semalaman sahaja boleh membantu menurunkan BMI. So,aku kene awalkan lagi la waktu tidur aku ni..semalam aku tidur lepas subuh..baguskan anak dara..hahaha..

Perlu diketahui, kurangnya jam tidur seseorang akan menyebabkan peningkatan nafsu makan..Yang ni aku setuju sangat2...memang lapar kowt tengah malam.Ini kerana ketika kurang tidur, penekanan hormon protein atau lebih dikenali sebagai peptin, akan menimbulkan rasa lapar..sungguhla betul...huhuhu..Inilah salah satu sebab rasa lapar di tengah malam yang membuatkan ramai yang mencari makanan ringan di tengah malam (aku lapo,aku minum ayor masak banyak2..sebab nak hilangkan rasa lapo aku tu..). So sesiapa diantara anda yang memegang mitos tidur berlebihan boleh menyebabkan kegemukan, cubalah buang pemikiran tersebut lepas ni sebab ianya tak dapat dibuktikan dari segi perubatan..kalau ada bukti,sila kongsi dengan aku...

Jadi boleh tidur banyak2 la ea pasni..ehek!! jangan2..tidur banyak pun tak elok..apa kerja pun tak jadi asyik nak tidur je..tapi kan..aku rasa la..kalau tidur lepas makan kowt yang menyebabkan kegemukan..ye tak??ntah..aku pun tak tau..huhuhu..oklah..selamat malam..aku nak tidur awal malam ni...Assalamualaikum..^_^


10 comments:

are_tik25 said...

selamat malam syg...........:P

Ukhtifarhana said...

eheheheheh..tidur awal jommmm....tiada lagi angka 3pagi..hahaha...

are_tik25 said...

susuh la mek na...
smlm xtdo lgsung tau...pas subuh baru tertdo...=(

Ukhtifarhana said...

same la..semalam ana tdo pas subuh gak..hahaha..bgus anak dara...hak3..

ashikin said...

btul tuh...tido byk pn xleh tido sikit pn xleh juga...

Jom join GA yg ash anjurkan, RedMattopStyle 1st GA. Support me k =)

http://redmattopstyle.blogspot.com

Ukhtifarhana said...

hehehe..lps ni kite cube dptkan tdo yg cukup..ok..i will join and support you dear..but, ari ni xleh ag..sbb my laptop msuk kedai..esok lusa da ok,i join yer..hehe..=)

norsharmila said...

terlebih tdo bley gemuk jgk x? heee ;p

Anonymous said...

Hi I am so thrilled I found your webpagе, I really found you by аcсiԁеnt,
whіle I waѕ searсhіng on Βіng for
something else, Anywaуs I аm hеre nοw and would just like to say thanks a lot for a marvelous post and а all round thгilling blog (Ι alsο lovе the theme/design),
I don’t have timе to гeаd it аll
аt the moment but I havе book-marked it аnd also
іncluded уour RSS feeԁs, so when I hаve time ӏ will be bаck
to reaԁ a great deal moгe, Plеasе
dо κeep up the excellеnt jo.


Revіew my ωеb рage - anubook.com

Anonymous said...

If some onе ωаnts expert
vieω on the topiс of blogging afterward і suggeѕt him/her tο visit thiѕ wеbpage, Κеep up thе faѕtiԁiouѕ work.


Feel free to visіt mу hοmeрage .

.. bojler kospel

Anonymous said...

Link exchangе is nоthіng elѕe but
it is only placing the other person's webpage link on your page at appropriate place and other person will also do same in support of you.

Also visit my page - Buying A Utilised Car In Australia