Saturday, July 16, 2011

Jangan cakap saja, tapi buat!!

Assalamualaikum..

Seandainya kita ditanya, adakah kita suka dengan orang yang pandai bercakap sahaja tetapi tidak pandai membuktikan apa yang dikatakan dengan amalan?Sedah tentu kita akan menjuihkan bibir mengatakan tidak setuju sama sekali.

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: "wahai orang2 yang beriman, kenapa kamu perkatakan apa yang tidak kamu perbuat?Sesungguhnya amat besar kemurkaan Allah kepada mereka yang mengatakan tetapi tidak perbuat!" (As-Saf: 2-3)

Orang yang sedap bercakap akan diuji melalui kata-katanya. Oleh itu mereka ini perlu sentiasa berhati-berhati mengatur ayat. Ingatlah tanda2 orang munafik ialah orang yang apabila bercakap selalu berdusta dan berbohong.

 Berhati2lah kita agar tidak tergolong dalam golongan ini.Orang yang selalu berkata2 akan diperhatikan orang amalan2nya. Bukan manusia sahaja yang memerhati malah Allah juga Maha melihat segala sesuatu meskipun yang terlindung di mata kasar manusia.

Ceriakah orang yang hanya suka berkata-kata tanpa ada amalan dan pembuktian? Jiwa tidak akan tenang dan hati sentiasa berbisik2, "AKU CAKAP, TAPI AKU TAK BUAT..."

p/s: Diam lebih baik dari berkata-kata tetapi tidak melaksanakannya.


DALAM SATU MAJLIS...



"Sesungguhnya amat besar kemurkaan Allah kepada mereka yang mengatakan tetapi tidak berbuat."

*Sumber rujukan ini daripada buku motivasi diri PETUA UNTUK SENTIASA CERIA OLEH DATO' DR.HJ.MOHD FADZILLAH KAMSAH,HJ.MUHAMMAD ZAKARIA,ZIZI AZLINDA YUSOF.

Psss...OK TAK LUKISAN AKU??hahahahha...:p

1 comment:

Affan said...

Salam.
Terima kasih untuk entry ni.

p/s: blh tahan gak komik tu. Asal org faham jadilah hehe