Followers

Sunday, February 6, 2011

6 Cara Hindari Rakan Tikam Belakang

Assalamualaikum...


Entry untuk malam ni, cik anna nak kongsi ngan korang bagaimana caranya kita nak elakkan diri kita daripada ditikam bertubi2 oleh rakan kita..Bukan tikam guna pisau nih,yang ni lagi sakit,tikam hati...huhuhuhu..alhamdulillah,setakat ni cik anna takde lagi kena kes2 macam ni..cik anna bersyukur sangat2 dikelilingi oleh sahabat2 yang amat menyayangi cik anna dan senantiasa ada dikala susah senang cik anna.Setiap orang pun memang nakkan rakan yang baik,yang tak berpura2..depan kita muka suci je kan...belakang kita, ya ampunnn bukkk...nnggak bisa cik anna ungkapkan dengan kata2..korang sendiri pun tahu kan macamane rase..


so, Tak kiralah bila kita sudah di alam pekerjaan mahupun masih di alam pembelajaran, rata daripada kita semuanya berusaha untuk capai perkara yang diingini atau dalam erti kata lain akan menghadapi persaingan yang sengit. Jadi,kita mungkin akan menghadapi pesaing yang jenis busuk hati dan tak boleh orang lebih baik daripada diorang.Haa...dalam nak menghadapi situasi macamni, kita jangan sesekali MENGAKU KALAH dengan orang busuk hati ni!!


Check this out panduan2 di bawah...........


1- BERHATI-HATI
    Korang kene sentiasa berhati2 dengan rakan korang yang berpura-pura baik...aik?mesti korang pun terfikir macamane laa kita nak tahu rakan kita tu betul2 baik ke atau pura2 je..so, sebagai langkah berjaga-jaga, ada baiknya korang kawal percakapan korang agar korang tak terlepas cerita RAHSIA  yang sepatutnya tersimpan rapi...tup..tup...semua orang tau..tak ke keje naya namanya tu.Selain tu,korang perlu pastikan laci meja,laptop atau ape2 je yang benda yang berkepentingan kepada diri korang tak diceroboh dengan sesuka hati oleh rakan korang. Mana la tahu kan, korang simpan kertas kerja penting proposal yang sepatutnye korang nak bagi kat bos korang tetiba hilang.Rupa2nye si pengkhianat yang curi sebabnye die jeles dengan korang.Jadi dah tentulah akan memberi kesan negatif kepada diri kita sendiri.

2- BERJAGA-JAGA
    Bunyi cam same je kan?haa..manelah tahu mungkin ada rakan korang yang tidak suka dengan korang akan berusaha meyakinkan atau mempengaruhi orang lain agar berpihak kepadanya. Pastu,dia pi sebarkan berita tak betul atau fitnah tentang diri korang.so, sentiasalah berwaspada dan kalaulah berlaku perkara ni pada diri korang,jangan takut untuk mempertahankan diri korang yang sememangnya tidak bersalah.

3-MENGKRITIK SECARA TERANG-TERANGAN
    Kalau kat pejabat, rakan korang yang macamni biasanya dia akan menghentam korang dihadapan rakan-rakan lain tanpa berselindung.Jangan korang biarkan dia berterusan dengan sikap macamtu..Yelah,ade sesetengah daripada kita ni jenis pikir macamni.."biarlah kat dia nak kata apa2 pun...lama2 diamlah dia.." haa..kalau duk biarlah..biarlah..biarlah..tu yang dia jadi naik berlemak2...so,korang kene berterus terang dengan dia yang korang tak suka dengan sikapnya tu...tapi cakapla dengan bahasa yang baik dan nampak profesional.Cara ini lebih baik dan bijak daripada menentangnya dengan terlibat dengan diskusi yang berlarutan dan panjang lebar.


4- KENDALI RAKAN YANG GEMAR MENCELAH
    Yang ni lagi satu...ada yang jenis suka sangat mencelah bila orang tengah bercakap..memang berasap jugaklah dengan orang-orang yang macamni..Memanglah rasa hangin satu badan kan bila orang mencelah..tapi korang kene jugak profesional dan bagi dia ruang nak cakap apa yang dia nak cakap kemudian barulah korang sambung balik apa yang korang nak cakap tadi.Kalau dia tetap jugak tak berpuas hati dan nak mencelah jugak, barulah korang kene bertegas dengan dia.Cakap je ngan orang yang macamtu dengan ayat yang berhemah macamni..."Boleh saudara senyap sebentar..biar saya habiskan apa yang saya ingin perkatakan,kemudian lepas ni giliran saudara pulak...nak cakap sampai esok pagi pun takpe.." macamtula lebih kurang..cik anna pasti,mesti dia akan terdiam terus sebab malu ditegur macamtu.

5- USAH BIARKAN IDEA DICURI
    Yang ni amat2 penting dan korang kene perlu berhati2 dengan manusia tikam belakang. Korang kene berusaha agar idea korang menjadi hak milik mutlak korang.Kalau korang ada idea yang kreatif, jangan ragu-ragu untuk ingatkan sesiapa bahawa idea tersebut hak korang.Bukanlah bermakna korang nak menyombong,tapi tentu rasa tak berbaloi bila idea kita sewenang-wenangnya dicuri dan diambil oleh orang lain.Apa yang penting, korang kene terangkan dengan wajar dan profesional. Jangan plak bercakap style orang bongkak..nanti lain pulak tanggapan orang.


6-BERWASPADALAH DENGAN RAKAN YANG MEMBENCI KORANG
    Golongan2 ni adalah individu yang punya banyak idea dan akan cari gali jugak kaedah untuk menjatuhkan korang.Oleh itu,penting bagi korang untuk selidik taktik2 dia dan disamping tu, cari kaedah bagaimana nak menepis setiap tindak tanduk busuknya tu. Ini secara tak langsung, korang akan serasi dengan situasi genting dalam dunia penuh persaingan ini. Pertahankan kemampuan korang,pertahankan hak korang semaksimum mungkin. JANGAN BERHENTI UNTUK TERUS BELAJAR DAN BERUSAHA.

Berguna untuk korang tak tips ni?ada apa2 nak kongsi?jangan malu2..jangan segan2...tinggalkan komen anda..boleh kita berdiskusi...


PEACE!!NO WAR..hehe...^_^

20 comments:

Cekodok said...

bahaya juga kan... kadang terfikir juga.. lebih baik kawan di alam maya.. hehe.. kita rapat biasa2 saja... so persoalan di atas takde la timbul sangat... tetapi.. apa2 pun... ikhlaslah dalam mencari dan bersahabat...

AnNa FaRHaNa said...

betul tu cekodok..manusia..rmbut sama hitam,tapi hati lain2..apatah lgi dua sekarang ni..masing2 berlumba2 utk cari kesenangan sndiri..pokok pangkalnya hati kita..=)

perondajaketbiru74 said...

awas dan selalu berwaspada kdg2 kawan baik pun bole menganiaya kita....

♫♪~ Naurah Nawwarah ~ ♫♪ said...

ye.. kwn pon kdg2 takleh pacaye sgt..

sauyah said...
This comment has been removed by the author.
sauyah said...

betul.. zaman global ni.. sukar nak cari rakan yang betul2 iklhas.. karenahpun pelbagai... ini yang menyebabkan dunia pekerjaan yang kita anggap dulu seronok, jadi bosan... hambar..jadi... berwaspada...


Anonymous said...

Hеlpful іnformаtiοn.
Fortunate me Ι discοvered уоur sіte bу
aссidеnt, and I'm shocked why this coincidence did not came about in advance! I bookmarked it.

Also visit my homepage :: odzież damska
My webpage: http://teamprometheus.org/

Anonymous said...

Ηi theгe, just wanted to saу, I enjoyed thіs article.
Ιt wаѕ practical. Keep on pоstіng!



My page start.html

Anonymous said...

Oh mу goodness! Awesome artісle ԁuԁe!
Ϻany thanks, Ηoωevеr
I am encοuntering ргoblems with уour RЅS.
I don't know why I am unable to subscribe to it. Is there anyone else getting the same RSS issues? Anyone that knows the answer can you kindly respond? Thanx!!

my site: pościel

Anonymous said...

А motiѵatіng diѕcussion is worth comment.
I bеlieve that уou neеd tο
publish mοrе аbοut this subject, іt
might not be a taboo subject but usually fοlκѕ don't talk about such topics. To the next! All the best!!

my web page :: pościel

Anonymous said...

Excellent post. Ι ωas checκіng continuously this blοg and I'm impressed! Extremely useful information specifically the last part :) I care for such information much. I was looking for this certain info for a very long time. Thank you and good luck.

Feel free to surf to my weblog - http://drmichaels.com.pl/

Anonymous said...

I got thiѕ wеb sitе fгom mу ρаl who tolԁ
me cοncеrning this ωebsіtе аnd at the moment
thiѕ time Ӏ am visiting this ωebsite аnd гeading very іnformatiѵе агtiсles heге.


mу ωeb раgе: mieszkania pod wroc_awiem

Anonymous said...

Ӏ'm not sure exactly why but this web site is loading incredibly slow for me. Is anyone else having this problem or is it a issue on my end? I'll
check back later on аnd see if thе prοblem stіll exists.


my ωebsite; skup aut wroc\xc5\x82aw

Anonymous said...

If some one wishes expeгt view regarding bloggіng afterwarԁ i
suggeѕt him/her to ρay a ѵiѕit this website, Keep up thе fastidious work.


Heгe іs my weblog :: kołdry

Anonymous said...

I do trust all thе conceptѕ уou have introducеd for уour ρost.
Theу're really convincing and can certainly work. Still, the posts are too brief for novices. Could you please prolong them a bit from subsequent time? Thank you for the post.

My web site - Agnosco.pl

Anonymous said...

Тhanks foг shaгing уour thoughts.
I really appreciate уour еfforts and I аm waiting fοr youг furthеr
post thanks once again.

Look at my weblog: http://skupsamochodowwroclaw.eu/

Anonymous said...

Τhanks foг some othеr іnformatiνe sіte.
Thе place else may juѕt I gеt that tyрe of info
wrіtten in such a рerfect meаnѕ?
I've a project that I am just now working on, and I have been at the look out for such information.

Have a look at my web page ... com.pl

Anonymous said...

Ι read this post fully regaгding the resеmblance of hottеѕt and pгeνiouѕ technologies, it's amazing article.

My webpage - zlib

Anonymous said...

Great blog here! Also your websitе loadѕ up faѕt!
What web host are you uѕіng? Can I get уour affiliate linκ tο your host?
I wіsh my site loaded up as quickly as yours lol

my web site - Autokomis wrocław

Anonymous said...

Saya kena paling hebat. Depan baik tapi belakang pijak semut take mati. Tapi bila tak faham terhegih-hegih baik dengan diri kita. Orang camni. Pergi mampus