Sunday, April 10, 2011

TIPS ELAK TIDUR PETANG

Assalamualaikum dan selamat pagi semua...how are you today?cik anna harap segala urusan korang dipermudahkan Illahi...amin...=)


tidur..emm..sume orang suka tidur..ye tak?termasuklah cik anna...tidur kan merupakan suatu ibadah..Tapi,apabila sudah berlebihan ianya akan mendatangkan sikap kemalasan dalam diri kita sampai kerja lain pun tergendala..Ramai dikalangan kita sukaaaa tidur petang....sebenarnya tak elok tidur petang ni...Jadi bagaimana nak elak diri kita dari tidur Petang?
jom kita check kaedah cik anna buat..hahaha..







Kaedah pertama yang boleh praktiskan adalah dengan elakkan makan terlampau banyak pada waktu tengahari..sebenarnya bagi cik anna,bila kita makan terlampau banyak masa makan tengahari,mata kita akan semakin berat..berat...berat...dan akhirnya zzzzzzzzzzzzzzzzzz...kalau asalnye tak study,jadi tak study terus...cik anna dah try dah..siap buat experimen ag..kalau makan sikit,memang takkan mengantuk..kalau termakan banyak,maka ZzzzzZZZZzzzz...

Kaedah kedua pulak, korang kene amalkan minum air putih dengan banyak..kurangkan minum air batu dan manis.Sebagaimana yang kita tahu,air putih ni memangla elok untuk tubuh badan kita...kalau dalam kelas pun,bila mengantuk cik anna akan minum air putih dan lepas tu akan segar balik..macam bunga,tumbuh-tumbuhan perlukan air untuk segarkan ia..macamtu jugak dengan badan kita.

Kaedah ketiga, korang rancang aktiviti petang yang boleh elakkan korang dari tidur..Beriadah ke...tanam bunga ke..jumpa kawan2 ke..menghadap blog ker...buat sesuatu aktiviti yang korang minat la..asalkan jangan biarkan diri korang duk terperuk je dalam bilik..apatah lagi kalau sorang2..memang akan mengundang rasa mengantuk yang amat dasyatttt..hhehehe..

itu je kowt rasanya yang cik anna cuba buat..dan berjaya mengelakkan diri dari tidur petang...lagipun memang tak elokah tidur petang ni..lagi2 selepas asar...Pakcik cik anna pernah tau tidur smpai nak senja,bila cik anna kejut bangun,dia jadi blur2..sampaikan tak bercakap..haa..ni bukan cerita dongeng,betul2 punya alkisah..pada kome2 yang memang suka tidru petang tu,cuba elakkan ea..takpun,malam2 jangan amalkan tidur lewat sebab mungkin kelewatan tidur pada waktu malam yang mengundang rasa mengantuk and nak sambung tidur pada waktu petang..(jangan jadi cam cik anna suka tidur lewat malam)hehehe..

oklah..harap berguna tips2 di atas..kalau ada lagi tips2 lain,bolehlah share..suka x entry ni?kalau suka,like ea..ngehehehehe...tata..(^_^)

3 comments:

~SYAZ~ said...

wahhh~
nice info lah..
tenkiu 4 sharing.. ^__^

Cik Cempaka said...

kalo sy tido petang...sakit kepala lah jawabnya..^^

nabila faryzza said...

saya selalu amalkan cara ketiga tu, nak elakkan tdur petang, saya online. bila online tak ngantuk aw, tapi bila study... erm, memang nak terlelap je keje. haha :D