Followers

Sunday, May 15, 2011

ADAB BERGURAU DALAM ISLAM

Assalamualaikum...soalan biase ana nak tanya..sihat?dah makan?ana sihat..dan dah makan dah petang tadi..Lepas dah paper database ari ni....huihh...susah benor asenye soalannye...ana pun apa lagi..sedap menggorenglah tadi..hahahaha...malam ni,ana duk cari apa nak dikongsi dengan korang...duk terjah blog tu..terjah blog ni...ana terjumpa satu entry si empunya blog yang meluahkan perasaannya apabila dia kecil hati dengan kawannya dengan gurauan yang berlebihan...so,terlintas nak search dan cari tertib dan adab2 dalam bergurau ni..Tak salah sebenarnye bergurau ni..ana sndiri pun memang suka bergurau dengan kawan2..tapi kita kene berlapiklah kan gurau2 tu...takut2 kawan kita xboleh trima dengan gurau yang kita duk buat tu...kalau dia boleh terima xpe..tapi tengok jugaklah gurauan tu..jom kita lihat apa yang boleh kita perbaiki dalam pergaulan seharian kita dengan orang sekeliling ketika bergurau..




Dalam Islam, bergurau ini boleh dilakukan sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w, baginda sering mengajak isteri dan para sahabatnya bercanda dan bersenda gurau untuk mengambil hati serta membuatkan mereka gembira.Namun, canda baginda tidak berlebihan dan masih ada batasnya.

Bergurau dengan niat yang benar dan tidak berlebihan.
Mulakan sesuatu amalan itu dengan niat yang benar, termasuklah ketika bergurau senda. Contohilah Rasulullah s.a.w dan teladanilah suruhannya. Perbuatan ini akan menjadi sia-sia jika ia tidak dilandasi dengan syariat yang diberikan. Usahlah berlebihan ketika bergurau kerana ia akan mengeraskan hati serta menjatuhkan kewibawaan kita di hadapan orang lain.

Jangan bergurau dengan orang yang tidak suka bergurau.
Setiap orang mempunyai sifat yang berbeza-beza. Sesetengah orang suka bergurau dan ada juga yang tidak suka dan lebih serius sikapnya.Justeru, bataskan perbualan dan kenali sifat orang lain terlebih dahulu ketika bergaul.Jangan biarkan gurauan kita itu mendatangkan masalah pada perhubungan.

Hal-Hal yang diharamkan ketika bergurau.

1.Bercanda atau bermain-main dengan syariat Allah SWT.

Orang yang bermain atau mengejek syariat Allah, Al-Quran atau Rasullullah serta sunnah, maka sesungguhnya dia kafir kepada Allah SWT. Allah SWT telah berfirman, maksudnya:

“ Dan jika kamu tanyakan kepada mereka(tentang apa yang mereka lakukan), tentulah mereka akan menjawab, “Sesungguhnya kami hanyalah bergurau senda dan bermain-main saja.”Katakanlah apakah denagn Allah, ayat-ayatNya dan rasulNya kamu selalu berolok-olok?” Tidak usah engkau meminta maaf, kerana engkau telah kafir sesudah beriman..”(At-Taubah: 65-66)

Ayat ini turun berkaitan dengan seorang lelaki yang berdusta denagan mengatakan bahawa Rasulullah dan sahabatnya orang yang paling ‘buncit perutnya,’ pengecut dan dusta lisannya.Padahal lelaki ini hanya bermaksud untuk bercanda sahaja. Namun bergurau dengan mengejek syariat agama adalah dilarang bahkan akan menjatuhkan pelakunya pada kekafiran.

2.Berdusta ketika bergurau

Ada sebahagian orang yang meremehkan dosa dusta ketika bercanda dengan alasan,ia bertujuan untuk menceriakan suasana. Perkara ini telah dijawab oleh sabda Rasulullah s.a.w.

“ Aku memberi jaminan sebuah taman di tepi syurga bagi orang yang meninggalkan debat meskipun ia berada di pihak yang benar, sebuah istana di bahagian tengah syurga bagi orang yang meninggalkan dusta meskipun dia bercanda, dan istana di bahagian atas syurga bagi seseorang yang baik akhlaknya.” (Riwayat Abu Daud)

Rasullullah s.a.w juga bergurau, namun tetap jujur serta tidak ditambahi dengan kata-kata dusta.Baginda bersabda, “Sesungguhnya aku juga bercanda, dan aku tidak mengatakan kecuali yang benar,”(Riwayat At-Thabrani) 

Dalam hadis lain Rasulullah s.a.w bersabda, “Celakalah seseorang yang berbicara dusta untuk membuat orang tertawa, celakalah ia.” (Riwayat Ahmad)

3.Menakut-nakutkan orang ketika bergurau.

Tidak dibolehkan seseorang itu menakut-nakutkan orang lain dengan bergurau.Bayangkan jika orang itu terkejut sedangkan dia mempunyai sakit jantung. Sudah tentulah perkara ini membawa kemudaratan yang lebih besar, iaitu meninggal secara tiba-tiba. Rasulullah s.a.w pernah bersabda,

“Janganlah salah seorang dari kalian mengambil barang milik saudaranya baik bercanda ataupun bersungguh-sungguh, barangsiapa mengambil barang saudaranya hendaklah dia mengembalikannya.” (Riwayat Abu Daud)

bergurau bergurau jugak...tapi biarlah mengikut batas2 yang dibenarkan islam...kalau nak share dan nak copy silakan...=)

Assalamualaikum kawan2!!!selamat malam!!

5 comments:

kopiah putih said...

Subhanallah...sangat bermanfaat entry ni,terima kasih atas perkongsian...

Anonymous said...

Pοѕt ωriting is also a fun, if yοu knοw after that you can
writе oг elsе it іs ԁiffiсult to
write.

Hеrе is my web-site :: odzież damska

Anonymous said...

I am really impressеd wіth your wrіting talents anԁ also ωіth thе ѕtructure in your weblog.
Is thаt this a paid subject matter or did you cuѕtomizе it yоursеlf?

Anywaу stay up the nice qualitу wrіtіng, it's uncommon to look a great weblog like this one nowadays..

Here is my web-site: http://www.polnykrzew.pl/145

Anonymous said...

Greetings! This iѕ my first cοmment heгe so I just wanted to gіve a quiсκ shout оut and tell уou I gеnuinely enjoy rеading уour blοg pоstѕ.
Сan you ѕuggest any otheг blogs/wеbsіtes/fοгums that deаl ωith the samе subjects?

Thаnkѕ for your tіmе!



my web ѕіte: luszczyca leczenie

Anonymous said...

This piесе of ωгiting is in fact а gooԁ one it assistѕ
neω internet νіѕitors, who аre ωishing in favor
of blogging.

Μу webpаge :: pościel