Showing posts with label KONGSI MAKLUMAT. Show all posts
Showing posts with label KONGSI MAKLUMAT. Show all posts

Wednesday, February 29, 2012

Page Facebook WAJIB LIKE!!!




Assalamualaikum...selamat petang..hari ini buat sekian kalinya kelas aku batal lagi.Orang lain dah sibuk belajar,buat assignment...selalunya macamtulah, bila hujung semester orang lain dah mula study untuk final exam,aku dan kawan2 masih terkapai buat projek multimedia yang kaw2 punya susah tu..inilah maknanya bersenang2 dahulu,bersusah2 kemudian...hehehe...

entah kenapa aku agak rajin update blog aku hari ni..mungkin kebosanan yang melanda..memang ada buku untuk dibaca..dua buah buku aku beli pun tak habis lagi baca,tapi...tulah,setiap kali baca sejam baca,mulalah menguap..

ermm..sebenarnya bukan dalam buku sahaja kita boleh peroleh pelbagai isian berguna untuk diri..aku maksudkan santapan rohani kita sebagai manusia..Selain urusan harian kita, diri dan jiwa kita perlu juga dipenuhkan dengan ilmu2 akhirat,dan pengisian nurani..Aku memang tak nafikan facebook salah satu medium yang selalu aku bukak..bukan selalu dah,memang dah jadi wajib..haha..senang satu hal nak komunikasi dengan kawan2..kalau tunggu message,lambatlah nak reply..so,medium ni medium paling berkesan la bagi aku..hehe..

ada beberapa page di facebook yang selalu aku akan jengah dan baca..Pengisian yang mereka sampaikan sangat2 bagus dan bukan hanya sekadar cakap2 kosong ataupun copy paste...so,aku kongsikan disini untuk korang pergi terjah dan baca isi2 di dalamnya..jangan hanya tahu nak kutuk2 orang sahaja kat facebook tu..

Rusydee Artz & Syabab Musabab musafir
-Dua orang yang sama..rusydee artz lebih kepada semua lukisan2 dakwah beliau,cuma syabab musabab musafir tu facebook dia,tapi yang uniknya beliau xde add orang dan facebook personal dia tu open kepada semua orang..Aku sangat2 suka dengan page yang dibuat oleh seorang hamba Allah ni...bukan sahaja lukisannya cantik,malahan apabila aku membaca isi2nya membuatkan aku menangis..Allahu robbi..beliau bukanlah seorang ustaz waima wahabi atau alim ulamak,apa yang dia sampaikan semuanya berlandaskan Al-quran dan hadis..Aku percaya beliau seorang yang suka mendalami ilmu Allah..apa yang dia baca,apa yang dia tulis akan diadaptasikan ke dalam bentuk lukisan...Masyaallah..saudara memang baguslah..tapi,aku tak faham masih ramai yang dengkikan beliau..Aku harap beliau tabah hadapi setiap tohmahan dari orang ramai tentang beliau..Aku sokong beliau..beliau pun ada blog..korang boleh pergi ke sini..http://selamattinggal.blogspot.com/2011/12/setia-menanti-bersama-allah.html 

Kisah Wanita
- Ini page untuk para wanita yang tercari2 ayat2 motivasi diri..page ni pun aku selalu jenguk dan baca pengisiannya..Sangat memotivasikan diri aku sebagai seorang wanita. Memang kita sebagai manusia,apabila berada dalam kesedihan,kita perlu berbalik kepada Allah..namun,aku tetap jadikan ayat2nya sebagai motivasi   untuk diri aku dikala kesedihan..Dan yang paling menarik,page ini mengajak orang ramai untuk join contest foto dakwah..aku pun join jugak..hehe...tujuan contest tu bukanlah untuk meraih hadiah,tetapi untuk berkongsi dengan saudara2 seagama kita dan renungi serta muhasabah diri kita kembali sebagai hambaNya..

Langit Ilahi
- Langit Illahi..nama yang sangat unik bagi aku. Sama juga dengan Kisah wanita dan Rusydee Artz, pengisiannya sangat bagus...ayat2nya lebih puitis..Langit Ilahi ni sebenarnya sebuah team website yang menghasilkan baju untuk muslim dan muslimah dan disamping mengajak diri dan masyarakat kembali kepada Allah..Kalau rasa nak beli baju muslimah ke,tshirt muslim ke...korang boleh la like page diorang ok..hehe..

sebenarnya banyak lagi yang ada...setakat petang ni,aku rasa aku kongsikan yang tiga page ni lah ya...aku jamin tak rugi kalau korang datang terjah page facebook diorang..Dari korang like page yang bukan2,yang tunjuk aurat orang,yang suka maki2 orang,lebih baik korang like page2 yang aku cakap kat atas ni...Medium facebook ni xsalah pun sebenarnya,yang salah bila kita sendiri tidak pandai mengendalikannya dan tanpa sedar,kita free2 je dapat dosa kering..Jadi apa tunggu lagi,buang post2 lama yang tidak baik,upgrade dengan post2 yang bermanfaat,buang gambar2 yang tak tutup aurat,upload gambar2 dakwah...ok?

sekian sahaja untuk petang ni..azan dah berkumandang..ayuh kita menghadap Yang Esa...Assalamualaikum...


Sunday, December 4, 2011

Perkara tentang lelaki?betul ke??



Assalamualaikum...xde ape pun yang best entry aku ni..just nak kongsi satu bende yang aku tak tahu hujung pangkalnye betul ke tak.....


Perkara tentang lelaki..!!!
1) Lelaki sering berfikir tentang wanita yang mungkin menyukai mereka,(tetapi bukan berarti mereka menyukai wanita itu).
2) Ketika saat ini dia menyukai Anda, beberapa saat kemudian, dia lupa dan malah asyik bersama kawan-kawannya. (Hal ini adalah wajar, tetapi bukan berarti Anda tidak pernah ada di hatinya)
3) Dalam sehari, dia akan sibuk bermain dan menjalani aktivitinya bersama kawan-kawannya. Tetapi percayalah,ketika dia bersiap hendak tidur, Anda selalu ada di dalam fikirannya. (Dan percayalah, mereka suka senyum-senyum sendiri saat membayangkan betapa cantiknya Anda hari ini)





bende ni aku terbace kat satu wall page ape ntah..huh..yeke statement2 kat atas ni???kaum2 adam..cer komen sikit..bgtau aku kalau betul...


untunglaa kalau betul...



Wednesday, July 20, 2011

Dari Hati Lelaki


Assalamualaikum...jom kita lihat beberapa info berkenaan lelaki yang mungkin anda ada yang korang tahu atau tak tahu...(bagi kaum hawa la..)..check this out ladies...:p

  • Lelaki juga boleh menjadi seseorang yang begitu sensitif dan mengambil berat.
  • Jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tidak semestinya cantik. Cukup dengan budi bahasa dan kesopanan yang tinggi. Malah lelaki boleh menyukai wanita yang mempunyai banyak persamaan dengannya sama ada dari segi pemikiran atau minat. Oleh itu banyak yang boleh dikongsi bersama.
  • Lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan sebenar yang dirasakan oleh seorang wanita.
  • Lelaki boleh menerima penolakan dengan baik.
  • Lelaki cuba menonjolkan sikap kelakiannya untuk menambat hati wanita.
  • Lelaki memang dilahirkan dengan perasaan yang kuat terhadap wanita. sebab itu mereka suka melihat wanita, menjeling wanita.
  • Kebanyakan lelaki resah bila berhadapan dengan situasi ingin mengajak wanita keluar kali pertama.
  • Lelaki cuba meniru gaya selebriti atau berlagak macho hanya kerana ingin memikat wanita.
  • Bila lelaki berkata " Em...tengoklah dulu..." itu seringkali bermaksud dia berkata tidak atau kurang setuju.
  • Bila lelaki cakap direct to the point dalam sesuatu hal, dia sebenarnya ingin bersikap jujur dan berterus terang dan mengharapkan wanita memahami maksudnya.
  • Lelaki tidak boleh belajar kesemuanya fasal perempuan dari perpustakaan atau buku. Oleh itu, mereka selalu keliru dengan sikap perempuan dan tidak paham kenapa perempuan bersikap begitu, begini dan sebagainya. Mereka perlu mengetahui lebih mendalam tentang bagaimana berhadapan dengan perempuan agar hubungan dapat berjalan dengan baik.
  • Lelaki juga rasa sedih bila sesuatu hubungan putus di tengah jalan., cuma dia tidak menunjukkan kesedihannya di hadapan orang.
  • Adalah memalukan bagi lelaki jika tidak berupaya menolong wanita.
  • Kebanyakan lelaki cukup lemah dengan air mata wanita. Mereka lebih tewas sekiranya air mata itu mengalir dari perempuan yang dikasihi.
  • Lelaki juga tidak 100% sempurna. Jadi, janganlah mengharapkan semuanya sempurna yer..
         peace..tata...



Friday, July 15, 2011

10 perkara lelaki cakap dan makna disebaliknya

10 perkara lelaki Cakap Dan Makna Disebaliknya... 

Assalamualaikum...

jom baca jom...




Jom kita tgk apa 10 kata lelaki dan makna disebaliknya...



1) Kalau lelaki kata: Oklah wak, kita sembang lain kali ye
Maknanya: Memang kami bz pon. Takda nk kias apa2.



2.Kalau lelaki kata: Tak pe, saya tak kisah.
Maknanya: Memang kami tak kisah pon sebenarnye. 
Takda nk perli or sinis-sinis. 



3.Kalau lelaki kata: Kita kawan aje lah ekk. Saya memang suka kat awak tapi 
saya suka sebagai kawan je. 
Maknanya: Sebab lama sgt berkawan, dah terbiasa. Jadi x leh nk develope
 feeling more than a friend.Sbb lain -> masa nak dulu, korg yg jual mahal 
Sori la yea. sape suruh kan. 


4.Kalau lelaki kata: Eh....u call ekk? Sori, tetido td. 
Maknanya: Ye, memang kami tdo pon. 



5.Kalau lelaki kata: Lain kali je la kita keluar, i bz la sekarang ni. 
Nanti i free i call u, okay? 
Maknanya: Kami ade byk keja yang tertangguh, tolong la paham. 
apa2 pon yg kami buat, utk masa depan jugak. 
Jgn la pikir -ve sgt, 



6.Kalau lelaki kata: I sebenarnya tak la memilih sangat. 
Maknanya: Mmg kami tak memilih pon. Kami pilih perempuan yg sedap 
memandang ja. X semestinya kena lawa.


7.Kalau lelaki kata: I tak kisah penampilan u macamana pun. 
Maknanya: Jangan la mekap byk sgt, penat tau tunggu. 



8.Kalau lelaki kata: Lain kali kita keluar lagi ekk? i kena balik cepat la, 
ada hal.. 
Maknanya: memang lepas ni aku nak lagi keluar ngan kau. 



9.Kalau lelaki kata: Saya suka perempuan yg mcm ni...mcm tu..bla...bla...bla...
Maknanya: Saya tipu je, saya tak kisah pon. Lelaki tak detail nk
saja nk bg awak merajuk sebab awak comel bila merajuk. 
 pilih ape2 pon, 



10.Kalau lelaki kata: U keje kat mana? as what? 
Maknanya: Mintak-mintak la keja biase2 je. Kalau keja besar, 
Hantaran besar, demand mesti tggi punya. Nk jaga standard la 
kata kan.selera pon besar gak. 



Lelaki ni kadang2 suka cakap straight to the point dan kadang2 
berkias jgk utk jaga hati pasangan masing2. Kdg2 sebab salah 
komunikasi, perhubungan bleh jadi renggang tiba2. Pihak 
perempuan kena paham lelaki punya perangai, dan lelaki jugak
 kena paham perangaipompuan, baru la harmoni perhubungan 
tue. Harap lepas ni korang paham la apa yg lelaki cuba sampaikan, 
he3...



Kalo ada komen sila2 la tinggalkan kat bawah...

Baca sorang2 ja? Kongsilah dgn kawan2, he3...

~dipetik dari http://www.budakbotak.com~

Monday, July 11, 2011

Kurang tidur punca gemuk



Assalamualaikum...seperti yang telah anda perhatikan tajuk di atas, entry untuk malam ada kena mengena dengan diri aku sendiri..tengah syok2 cari bagaimana kaedah nak kurus secara sihat aku terjumpa satu artikel yang mengejutkan aku..hahahaha..selama ni aku sangka,tidur berlebihan akan menyebabkan masalah kegemukan..rupa2nya aku salah..ok..takpe..daripada artikel yang aku dapat melalui Majalah mingguan wanita yang mengatakan tidur yang berlebihan boleh menyebabkan gemuk adalah auta. Hasil kajian perubatan menunjukkan bahawa orang yang kurang tidur berpotensi untuk lebih gemuk!!

kalau tidur,sila tutup tingkap..nanti kak limah jenguk plak..

Menurut Reuters, kita begitu taksub pada program diet serta amalan olahraga untuk memerangi obesiti hinggakan kita terlupa betapa pentingnya untuk mendapatkan tidur yang cukup. Kajian yang dilakukan oleh kumpulan perubatan penyelidik dari Eastern Virginia Medical School yang melibatkan sekitar seribu orang responden menunjukkan bahawa jumlah jam tidur yang kurang akan menyebabkan indeks massa tubuh (BMI) akan meningkat.

Hasil kajian juga menunjukkan bahawa golongan lelaki rata-rata tidur 27 minit lebih sedikit berbanding wanita.errmm..memang betul lah kot sebab buah hati aku tu tidur awal...(tapi memang dia suka tidur..hehe..jangan marah..)Para pesakit obesiti juga ternyata memiliki jam tidur yang lebih sedikit berbanding pesakit normal yang lain. Jelas di sini menunjukkan tidur mempunyai kaitan dengan kadar kegemukan seseorang.

Di dalam jurnal Archives of Internal Medicine pula,kajian tersebut telah diterbitkan secara mendalam dan dikatakan bahawa hasil penemuan ini memberikan idea bahawa dengan menambahkan tidur 20 minit semalaman sahaja boleh membantu menurunkan BMI. So,aku kene awalkan lagi la waktu tidur aku ni..semalam aku tidur lepas subuh..baguskan anak dara..hahaha..

Perlu diketahui, kurangnya jam tidur seseorang akan menyebabkan peningkatan nafsu makan..Yang ni aku setuju sangat2...memang lapar kowt tengah malam.Ini kerana ketika kurang tidur, penekanan hormon protein atau lebih dikenali sebagai peptin, akan menimbulkan rasa lapar..sungguhla betul...huhuhu..Inilah salah satu sebab rasa lapar di tengah malam yang membuatkan ramai yang mencari makanan ringan di tengah malam (aku lapo,aku minum ayor masak banyak2..sebab nak hilangkan rasa lapo aku tu..). So sesiapa diantara anda yang memegang mitos tidur berlebihan boleh menyebabkan kegemukan, cubalah buang pemikiran tersebut lepas ni sebab ianya tak dapat dibuktikan dari segi perubatan..kalau ada bukti,sila kongsi dengan aku...

Jadi boleh tidur banyak2 la ea pasni..ehek!! jangan2..tidur banyak pun tak elok..apa kerja pun tak jadi asyik nak tidur je..tapi kan..aku rasa la..kalau tidur lepas makan kowt yang menyebabkan kegemukan..ye tak??ntah..aku pun tak tau..huhuhu..oklah..selamat malam..aku nak tidur awal malam ni...Assalamualaikum..^_^


Sunday, May 15, 2011

ADAB BERGURAU DALAM ISLAM

Assalamualaikum...soalan biase ana nak tanya..sihat?dah makan?ana sihat..dan dah makan dah petang tadi..Lepas dah paper database ari ni....huihh...susah benor asenye soalannye...ana pun apa lagi..sedap menggorenglah tadi..hahahaha...malam ni,ana duk cari apa nak dikongsi dengan korang...duk terjah blog tu..terjah blog ni...ana terjumpa satu entry si empunya blog yang meluahkan perasaannya apabila dia kecil hati dengan kawannya dengan gurauan yang berlebihan...so,terlintas nak search dan cari tertib dan adab2 dalam bergurau ni..Tak salah sebenarnye bergurau ni..ana sndiri pun memang suka bergurau dengan kawan2..tapi kita kene berlapiklah kan gurau2 tu...takut2 kawan kita xboleh trima dengan gurau yang kita duk buat tu...kalau dia boleh terima xpe..tapi tengok jugaklah gurauan tu..jom kita lihat apa yang boleh kita perbaiki dalam pergaulan seharian kita dengan orang sekeliling ketika bergurau..




Dalam Islam, bergurau ini boleh dilakukan sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w, baginda sering mengajak isteri dan para sahabatnya bercanda dan bersenda gurau untuk mengambil hati serta membuatkan mereka gembira.Namun, canda baginda tidak berlebihan dan masih ada batasnya.

Bergurau dengan niat yang benar dan tidak berlebihan.
Mulakan sesuatu amalan itu dengan niat yang benar, termasuklah ketika bergurau senda. Contohilah Rasulullah s.a.w dan teladanilah suruhannya. Perbuatan ini akan menjadi sia-sia jika ia tidak dilandasi dengan syariat yang diberikan. Usahlah berlebihan ketika bergurau kerana ia akan mengeraskan hati serta menjatuhkan kewibawaan kita di hadapan orang lain.

Jangan bergurau dengan orang yang tidak suka bergurau.
Setiap orang mempunyai sifat yang berbeza-beza. Sesetengah orang suka bergurau dan ada juga yang tidak suka dan lebih serius sikapnya.Justeru, bataskan perbualan dan kenali sifat orang lain terlebih dahulu ketika bergaul.Jangan biarkan gurauan kita itu mendatangkan masalah pada perhubungan.

Hal-Hal yang diharamkan ketika bergurau.

1.Bercanda atau bermain-main dengan syariat Allah SWT.

Orang yang bermain atau mengejek syariat Allah, Al-Quran atau Rasullullah serta sunnah, maka sesungguhnya dia kafir kepada Allah SWT. Allah SWT telah berfirman, maksudnya:

“ Dan jika kamu tanyakan kepada mereka(tentang apa yang mereka lakukan), tentulah mereka akan menjawab, “Sesungguhnya kami hanyalah bergurau senda dan bermain-main saja.”Katakanlah apakah denagn Allah, ayat-ayatNya dan rasulNya kamu selalu berolok-olok?” Tidak usah engkau meminta maaf, kerana engkau telah kafir sesudah beriman..”(At-Taubah: 65-66)

Ayat ini turun berkaitan dengan seorang lelaki yang berdusta denagan mengatakan bahawa Rasulullah dan sahabatnya orang yang paling ‘buncit perutnya,’ pengecut dan dusta lisannya.Padahal lelaki ini hanya bermaksud untuk bercanda sahaja. Namun bergurau dengan mengejek syariat agama adalah dilarang bahkan akan menjatuhkan pelakunya pada kekafiran.

2.Berdusta ketika bergurau

Ada sebahagian orang yang meremehkan dosa dusta ketika bercanda dengan alasan,ia bertujuan untuk menceriakan suasana. Perkara ini telah dijawab oleh sabda Rasulullah s.a.w.

“ Aku memberi jaminan sebuah taman di tepi syurga bagi orang yang meninggalkan debat meskipun ia berada di pihak yang benar, sebuah istana di bahagian tengah syurga bagi orang yang meninggalkan dusta meskipun dia bercanda, dan istana di bahagian atas syurga bagi seseorang yang baik akhlaknya.” (Riwayat Abu Daud)

Rasullullah s.a.w juga bergurau, namun tetap jujur serta tidak ditambahi dengan kata-kata dusta.Baginda bersabda, “Sesungguhnya aku juga bercanda, dan aku tidak mengatakan kecuali yang benar,”(Riwayat At-Thabrani) 

Dalam hadis lain Rasulullah s.a.w bersabda, “Celakalah seseorang yang berbicara dusta untuk membuat orang tertawa, celakalah ia.” (Riwayat Ahmad)

3.Menakut-nakutkan orang ketika bergurau.

Tidak dibolehkan seseorang itu menakut-nakutkan orang lain dengan bergurau.Bayangkan jika orang itu terkejut sedangkan dia mempunyai sakit jantung. Sudah tentulah perkara ini membawa kemudaratan yang lebih besar, iaitu meninggal secara tiba-tiba. Rasulullah s.a.w pernah bersabda,

“Janganlah salah seorang dari kalian mengambil barang milik saudaranya baik bercanda ataupun bersungguh-sungguh, barangsiapa mengambil barang saudaranya hendaklah dia mengembalikannya.” (Riwayat Abu Daud)

bergurau bergurau jugak...tapi biarlah mengikut batas2 yang dibenarkan islam...kalau nak share dan nak copy silakan...=)

Assalamualaikum kawan2!!!selamat malam!!

Perkara tentang perempuan yang perlu Lelaki tahu

Perempuan yang Perlu LELAKI  Tahu... (",)


Lelaki perlu tahu yang perempuan:



1. Sensitif : Bukan bermaksud suka merajuk, tapi hanya ingin bermanja dan mendapatkan perhatian.
2. Cerewet : Bukan bermaksud FUSSY tak tentu hala, kadang ingin LELAKI mengikut kata-katanya sekali sekala.
3. Halus : Ibarat sehelai sutera, cantik, mulus, lembut dan mudah tercarik dan koyak. Walaupun seorang wanita memaafkan seseorang yang lain atas sebab sesalahan, biasanya WANITA akan ingat kesalahan tersebut untuk disimpan jadi pengajaran. Bukan DENDAM.
4. Ikhlas : Ikhlas seorang wanita tak perlu diragui.
5. Korban : WANITA sanggup berkorban apa saja untuk seseorang yang amat disayangi, termasuk ibu bapa, anak-anak dan suami. WANITA amat tabah.
6. Prihatin : Sentiasa memerhatikan keadaan sekeliling dalam diam.
7. Manja : Walaupun dia adalah seorang WANITA yang pandai berdikari, naluri seorang WANITA masih lagi tetap seorang WANITA. Suka bermanja bukan hanya kepada insan yang bernama LELAKI , namun juga sesama kaum.
8. Ego : WANITA yang terlalu sayangkan kekasihnya sanggup menolak ketepi EGOnya apabila bersemuka dengan yang dicintai.
9. Cinta : CINTA pertama bagi wanita adalah yang paling dalam dan tulus.
10. Seks : SEKs bukanlah segala-galanya buat WANITA kerana WANITA diciptakan dengan 9 nafsu dan satu akal. NAFSU yang banyak dan tidak tertumpu kepada satu saja. LELAKI pula dijadikan dengan 9 akal dan satu nafsu. Fungsi lelaki adalah membimbing WANITA dan bukan menghanyutkann ya.

“Peranan LELAKI dalam kehidupan WANITA adalah sebagai pelindung dan bukan sebagai pemusnah. WANITA diciptakan oleh ALLAH swt dari tulang rusuk kiri dan untuk dipeluk dan dimanja, bukan untuk dikasari. Maka lelaki haruslah memahami HATI dan PERASAAN WANITA”
copy paste dari blog http://www.budakbotak.com...tq tuan rumah izinkan saya copy paste..hahahaha....xsempat nak perah otak malam ni...:p

p/s: berkongsilah kamu walaupun satu ayat...^_^



Wednesday, May 11, 2011

Penipu..penipu..penipu...

Assalamualaikum..selamat pagi korang..sihat x ari ni?haishhhh..ana geram betul pagi ni tau...

ape tak nye...baru kejap2 tadi ana dapat satu panggilan....NO.PRIVATE..ana pun angkat jelah..takut2 panggilan kecemasan ke ape....bila anna angkat ade la suara LELAKI  cakap macamni...

"Assalamualaikum dan selamat pagi....saya dari Celcom Center Kuala Lumpur nak memberitahu cik..no.celcom cik bernombor sekian2..telah memenangi cabutan bertuah Celcom ape ntah...dan dapat RM5000...jadi cik,saya ucapkan tahniah dan boleh saya tahu cik guna akaun bank mana dan "LANGSUNGNYA" (eh??tersasul cakap indon ke bang?) mau ditransferkan ke akaun cik..."perghhh..apsal tak letak RM100,000 ke bro..banyak sikit kalau nak kelentong aku pun..hahahaha...

anna memang tak tunggu lama dah..terus ana letak..ikutkan nak jugak kelentong2 balik dan tanya macam2 kat mamat tu..tapi takut caller tu ada pukau ke ape...tak pasal2 terbagi nombor akaun anna tu...haishhh...nauzubillah...lepas dapat call tu, ana terus ON LAPTOP( Tengah study sebenarnye ni..malam ni exam) untuk cari kesahihannye...dan memang ramai yang dah dapat panggilan yang sama...alhamdulillah..ana tak mudah tertipu dengan panggilan2 macamtu...

so...ana peringatkan kat korang...tolongggggglah jangan mudah terpedaya dengan apa yang ditawarkan pada korang....walaupun duit dalam bank korang ade RM10 pun,toksahlah gatai2 nak pi bagi...

Yang paling geramnya, ana rasa memang orang tu orang indon sebab dari segi percakapannye tak macam mamat KL langsung...pastu leh plak tersasul cakap indon...haisshhh..ko dah tak ada keja sangat ke kat malaysia ni..aku tengok berlambak spesies ko je kat sini..bersyukurlah ko tu leh keja sini..nak keja,keja la elok2..yang halal..tak payah la nak tipu orang lain dan makan duit haram...bodoh betul lah ko...kat dunia memang la ko leh lepas...kat akhirat sana..sapa nak tolong ko bayar balik duit2 yang dah ko makan tu?haaa..jawabla sendiri yer...

oklah korang..ana nak sambung study yang dah tergendala oleh kerana panggilan BUSUK tu...kalau korang nak share  post ni sharelah...boleh sama2 kongsi supaya sama2 tak ditipu oleh manusia durjana itu...

p/s: doakan ana leh jawab exam network malam ni ok...Assalamualaikum...

Sunday, April 10, 2011

TIPS ELAK TIDUR PETANG

Assalamualaikum dan selamat pagi semua...how are you today?cik anna harap segala urusan korang dipermudahkan Illahi...amin...=)


tidur..emm..sume orang suka tidur..ye tak?termasuklah cik anna...tidur kan merupakan suatu ibadah..Tapi,apabila sudah berlebihan ianya akan mendatangkan sikap kemalasan dalam diri kita sampai kerja lain pun tergendala..Ramai dikalangan kita sukaaaa tidur petang....sebenarnya tak elok tidur petang ni...Jadi bagaimana nak elak diri kita dari tidur Petang?
jom kita check kaedah cik anna buat..hahaha..







Kaedah pertama yang boleh praktiskan adalah dengan elakkan makan terlampau banyak pada waktu tengahari..sebenarnya bagi cik anna,bila kita makan terlampau banyak masa makan tengahari,mata kita akan semakin berat..berat...berat...dan akhirnya zzzzzzzzzzzzzzzzzz...kalau asalnye tak study,jadi tak study terus...cik anna dah try dah..siap buat experimen ag..kalau makan sikit,memang takkan mengantuk..kalau termakan banyak,maka ZzzzzZZZZzzzz...

Kaedah kedua pulak, korang kene amalkan minum air putih dengan banyak..kurangkan minum air batu dan manis.Sebagaimana yang kita tahu,air putih ni memangla elok untuk tubuh badan kita...kalau dalam kelas pun,bila mengantuk cik anna akan minum air putih dan lepas tu akan segar balik..macam bunga,tumbuh-tumbuhan perlukan air untuk segarkan ia..macamtu jugak dengan badan kita.

Kaedah ketiga, korang rancang aktiviti petang yang boleh elakkan korang dari tidur..Beriadah ke...tanam bunga ke..jumpa kawan2 ke..menghadap blog ker...buat sesuatu aktiviti yang korang minat la..asalkan jangan biarkan diri korang duk terperuk je dalam bilik..apatah lagi kalau sorang2..memang akan mengundang rasa mengantuk yang amat dasyatttt..hhehehe..

itu je kowt rasanya yang cik anna cuba buat..dan berjaya mengelakkan diri dari tidur petang...lagipun memang tak elokah tidur petang ni..lagi2 selepas asar...Pakcik cik anna pernah tau tidur smpai nak senja,bila cik anna kejut bangun,dia jadi blur2..sampaikan tak bercakap..haa..ni bukan cerita dongeng,betul2 punya alkisah..pada kome2 yang memang suka tidru petang tu,cuba elakkan ea..takpun,malam2 jangan amalkan tidur lewat sebab mungkin kelewatan tidur pada waktu malam yang mengundang rasa mengantuk and nak sambung tidur pada waktu petang..(jangan jadi cam cik anna suka tidur lewat malam)hehehe..

oklah..harap berguna tips2 di atas..kalau ada lagi tips2 lain,bolehlah share..suka x entry ni?kalau suka,like ea..ngehehehehe...tata..(^_^)

Saturday, April 9, 2011

TIPS MEMILIH KAWAN

ASSALAMUALAIKUM to all my readers...apa kabo semua?kamu sihat ke?jaga kesihatan baik2 yer..yang tak sihat tu,jangan malas2 nak pergi klinik or hospital...kalau sudah melarat siapa yang susah...kamu jugak..sambil2 berehat di hujung minggu ni...jom baca TIPS HARI INI iaitu bagaimana NAK MEMILIH KAWAN YANG SEBENAR-BENAR SAHABAT...CHECK THIS OUT!!





Ada yang kata, kalau kita nak tahu sikap seseorang, kita perlu tengok orang yang berada di sekelilingnya...dengan siapa dia berkawan..elok ke tidak perangai kawan2nya...kalau elok kawan2nya,maka secara tak langsung eloklah jugak sikapnya...ye tak?so....apa kaedah yang kita boleh gunakan untuk memilih kawan yang benar2 kawan ni?mari ikut kaedah ini....

PERTAMA:-
Pilihlah kawan yang senantiasa suka melindungi kawannya,yang ketika kawannya susah, dia sentiasa ada menghulurkan bantuan...dia suka membantu kita jika kita di dalam kesusahan.

KEDUA:-
Pilihlah kawan yang apabila kita menghulurkan jasa baik atau bantuan kita, dia suka menerima dengan rasa terharu dan menghargainya...dan jika dia melihat kebaikan yang ada pada diri kita, dia suka menyebut2nya..dan jika dia melihat keburukan kita,dia suka menutupinya.

KETIGA:-
pilihlah kawan yang apabila kita meminta sesuatu daripadanya,dia beri dengan rasa gembira...jika dia melihat kita diam,dia menyapa kita...dan jika dia melihat ada kesukaran dan kesedihan yang kita sedang tempuhi,dia suka membantu dengan menghiburkan hatimu.

KEEMPAT:-
Pilihlah kawan yang apabila kita berkata-kata, dia suka membenarkan kata2 kita..dan jika kita berkata-berkata yang tidak baik,dia suka menegur dan memberi nasihat..jika kita mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dan sukar, dia berusaha untuk menyelesaikannya..dan ketika kita berselisih pendapat dengannya,dia suka mengalah demi kawannya..

Untuk memilih kawan..carilah kawan yang baik akhlaknya,baik budi bahasanya,baik perlakuannya..carilah sahabat yang memahami diri kita dan sentiasa membawa kita ke jalan yang diredhai Allah...dan ketika kamu sudah menemuinya, ketahuilah dia adalah kawan yang benar2 sahabat..kawan mungkin kita boleh dapat beribu2..tapi di dalam beribu itu,belum tentu ada yang sudi menjadi sahabat.

dan ketahuilah juga bahawa jika kita mahukan kawan yang benar2 sahabat, kita juga perlu bentuk diri kita menjadi sahabat yang baik kepada orang lain.Insyaallah,sekiranya kita berjaya mendidik diri menjadi insan yang baik,maka sudah tentu kita akan dikurniakan sahabat yang baik juga..insyaallah...amin...





Friday, April 8, 2011

TIPS ELAK DARI JADI PELUPA

Assalamualaikum..selamat petang semua....minggu ni cik anna nak berkongsi tentang tips2 yang boleh korang amalkan dalam kedhidupan korang..tak kire lah tips kesihatan ke...tips kecantikan ke...tips belajar ke..ape2 jelah..asalkan namanya aja TIPS...hehehehe...

pernah mengeluh seperti ini?"adohaiiii...apesal aku lupa ni....penat je aku hafal malam tadi..tapi nape takleh nak ingat niii....." atau....haishhhh..mane la pulak aku letak buku aku ni..." atau.....alaaa,sorylah kawan...aku lupa la malam tadi kita ada discussion....sorry ekk..."



haa..ce cite...penah ke korang jadi hal seperti di atas atau dalam erti kata yang lain JADI PELUPA??mesti pernah kan?cik anna pun xterkecuali...(Sebab selalu lupa je kat poket beg mana letak my handphone,letak belah poket kiri..duk pi check dlm poket belakang)hahaha...jom intai macamana nak elak diri dari terus jadi pelupa...



1. Kismis hitam 21 biji setiap pagi. Kunyah sebutir-sebutir dan bukan sekali rap.
2. Madu sesudu dicampurkan ke dalam air panas segelas. Minum bila suam, setiap pagi.
3. Tidur awal bangun awal
4. Tidak bersetubuh melebihi 2 kali seminggu( pasangan suami isteri yer)
5. Kurangkan makan dan kurangkan makan benda masam
6. Banyak makan ikan, sayur, tempe, ubi, kekacang dan kurangkan makan daging
7. Tarik nafas dalam2 ikut hidung dan tahan 4 saat dan lepaskan perlahan-lahan ikut mulut. Buat 10 kali setiap pagi.
8. Buat stretching bila bangun dari tidur
9. Masa buang air besar, tutup kepala dan jangan buka mulut
10. Elakkan lihat kemaluan dan najis
11. Baca Quran dan cuba menghafal setiap hari
12. Bakar kemenyan nasrani, wangian ros, sandal atau gaharu setiap minggu ( orang moden kata aromatherapy )
13. Pakai minyak wangi setiap hari bila keluar rumah ( wanita ketika dalam rumah).
14. Mandi pagi, petang dan selepas buang air besar
15. Belajar bersabar dengan bersolat atau berdoa bila ada masalah.
16. Sayang ahli keluarga, ibubapa dan kanak-kanak.
17. Tidak bercampur bukan muhrim kecuali bila ada keperluan

Selain dari kuat ingatan, badan kita akan menjadi sihat, fikiran menjadi tenang dan insyaallah memanjangkan umur kita dengan izinNya.Tak perlu membazir beli supplement dari farmasi seperti jojoba atau lain-lain sebab boleh memberi implikasi lain pada antibody kita macam panas badan, pecah gusi dan lain2...

so,bolehlah diamalkan tips2 ni ok...tata..=)






TIPS PERCINTAAN JARAK JAUH

Assalamualaikum.........selamat malam..eh,silap..selamat pagi...dah pukul 1.18pagi,mata ni gatal taknak tido lagi...ok,sebenarnye tak boleh tido selagi tak post entry di sini dan di sini..hehe...




sebelum menutup tirai malam ni,cik anna nak berkongsi dengan korang bagaimana untuk mengekalkan hubungan percintaan jarak jauh..perghh..tak boleh blah tol..haha..actually cik anna memang sudah berpengalaman dalam bab cinta jarak jauh ni..dan alhamdulillah,perhubungan itu masih berjalan seperti biasa..(xleh kata berjalan lancar sebab adakala gaduh jugak..haha)..so bagi korang yang mungkin sedang bercintan cintun tapi cintan cintun hati korang tu orang jauh and korang tak tahu camana nak kekalkan...sini baca...



1)BERDOA
Sentiasalah berdoa agar hubungan dikekalkan..dan bertemu jodoh korang..kebanyakan orang lupa tentang ini...bagi cik anna,apa2 pun,semuanya kita perlu mintak pada yang Maha ESA.



2) BERUSAHA UNTUK KEKAL SETIA TERHADAP PASANGAN
of coz la korang perlu tanamkan dalam diri korang untuk sentiasa setia terhadap pasangan korang.Jangan coba2 main kayu api..eh2,kayu tiga ya...di luar sana memang tak dinafikan ramai manusia yang lawa2,hensem2...korang jangan mudah terjatuh cinta dan mulalah nak beralih arah apatah lagi bila pasangan korang jauh.ingat,apa yang didepan mata tu walaupun cantik,isinya belum tentu cantik..korang tentu fahamkan ape yang cik anna kias2kan ni..SO,fikir2kan sebelum korang berniat nak menduakan pasangan korang..jangan nanti yang dikejar tak dapat,yang dikendong berciciran.



3)KEPERCAYAAN TERHADAP PASANGAN
yang ni asas yang utama dalam mengekalkan hubungan jarak jauh.Yang dekat pun kadang-kadang susah nak percaya apatah lagi yang jauh,yang tak nampak di depan mata..ye tak?mesti ada yang kata, alaa..aku duk percaya2 kat dia,entah2 dia duk sana menggatai/menggedik ngan orang lain..tak bolehla macamtu..kalau korang nak pasangan korang percaya pada korang,korang pun kena lah percaya dia..TETAPI, jangan beri 100peratus kepercayaan tu pada pasangan korang..simpan sikit untuk diri sendiri...agar tidak nanti kecewa merana diri...



4) SELALU BERKOMUNIKASI
Dah jauh2 tu...tak reti2 ke nak calling2,message2...hehehe..handphone bukan main mahal ribu riban..black berry la,blue berry la..berry2 lah..haa..ape lagi,call jangan tak call...ini adalah salah satu kaedah memastikan korang sentiasa update dengan perkembangan kehidupan pasangan korang...nak bagi surat pun xpe...=P



5)BERI KEJUTAN/HADIAH BUAT SI DIA
Apa salahnya sekali sekala korang belanjakan sikit duit korang untuk hadiahkan sesuatu yang istimewa untuk dia..belilah apa2 ja pastu send la kat dia yang duk jauh tu...ini menunjukkan yang korang senantiasa sayangkan dan ingatkan dia....



6)BERUSAHA MENCARI RUANG UNTUK BERTEMU
Cuba cari masa yang sesuai atau paling bagus,korang buat kejutan untuk bertemu dia..ha..mesti dia terkejut dan terharu campur kegembiraan yang tak terhingga seperti kawan2 di zoo...(nyet2)..
errr...ni more prefer to kaum adam lah...err..xkan perempuan nak gi jauh2 kan...ngehehehe...(dont jumpa di tempat sorok2 ya u olls...)

rasanya itu jelah kot tips2 yang boleh cik anna kongsikan dengan korang..lagipun,itu jelah yang cik anna amalkan.. kalau korang nak situasi hubungan korang sentiasa harmoni lebih2 lagi bila berjauhan, korang harus berani bertindak bukan hanya merancang tanpa sebarang tindakan susulan. Nasib perhubungan korang bergantung pada keputusan korang...cuba rancangkan yang terbaik untuk hubungan korang.Apa2 pun,jodoh pertemuan di tangan Allah...adakala kita lihat kebahagiaan orang tak semestinya dia akan kekal bahagia senantiasa...dan tak semestinya yang berpisah itu bukan jodoh kita....manusia hanya mampu merancang,Tuhanlah segala2nya yang menentukan...




oklah..dan nantuk bangat ni...selamat malam...selamat pagi...jumpa esok...=)





Thursday, April 7, 2011

PERASMIAN MY LENSA BLOG

Assalamualaikum korang...dah tidow ke?ape punye soalan ntah..mesti ler tak tido ag kan kalau tengah bace ni..

errkk..ade orang bace ke?

mai2 orang kampung kak limah..cik anna nak bagitau yang cik anna sudah membuka cawangan baru blog cik anna di alamat   http://lensaanna.blogspot.com/



pakat ramai2 pi serbuk sana na...kalau sudi follow sekali..hahaha...itu blog more kepada editing,fotografi,tutorial and kongsi my hobby singing...Almaklumlah..bakal nak dapat DSLR ni!!!semangat membara la...hahahahhaa...
i just to share to you all about the world of multimedia...coz itulah my minat sekarang..design!!design!!and design!! tunggukan kemunculan pelbagai tutorial editing gambar dari cik anna..using SOFTWARE ADOBE PHOTOSHOP..i hope so...sharing is caring rite??=)

oklah..i'm so sleepy..nak tido dah ni...sayang korang lebih2 lah...daa...muahh!!

Wednesday, April 6, 2011

BUAT DUIT DENGAN NUFFNANG

Adakah anda seorang blogger.?
Tidak kira la samada anda blogger tegar atau separuh masa, atau suka-suka.
Adakah anda membuat duit dari blog anda.?
Kalau jawapan anda TIDAK, nuffnang adalah penyelesaiannya..


Rasanya aku tidak perlu memperkenalkan lagi nuffnang secara detail, kerana aku rasa korang semua tahu apa itu nuffnang, lagi² kalau anda selalu terlibat dengan dunia maya.:).. Korang selalu boleh nampak nuffnang sekarang ini kat kebanyakan blog. Dan semestinya paling jelas anda dapat lihat dalam blog ini adalah di sebelah kanan-bawah blog ini.(kedudukan statik, so tipu la klu korang kata tak perasan..:)

Kalau korang tanya aku, betul ke boleh buat duit dengan nuffnang.?
Semestinya jawapan aku adalah YA..

Dan kalau anda tengok otai² lain pun, korang akan nampak kebanyakan mereka akan menepek nuffnang di blog mereka.

Kebiasaannya persoalan yang bermain dipikiran blogger adalah.

"ala, trafik tak tinggi la, macam tak perlu letak je, lagipun blog diari je."

"jangan pikir nuffnang sebagai pendapatan, jangan terlalu bergantung untuk mendapatkan duit dari nuffnang. anggap nuffnang sebagai satu platform untuk anda belajar membuat duit secara online secara perlahan². Kalau kata melayu, sambil menyelam minum air.
So apa salahnya kalau anda letakkan iklan nuffnang sambil² anda berblogging.
Walaupun blog anda berbentuk diari atau apa sahaja, letak sahaja kerana anda tidak rugi apa-apa"

Dah trafik tak tinggi, bagaimana hendak dapat duit, sape yang hendak klik.?

"Sebagai permulaan, anda tidak perlu untuk dapatkan trafik yang tinggi untuk nuffnang ini.Trafik yang tinggi adalah bonus. Trafik tinggi penting bila anda sudah masuk stage lain. Sebagai permulaan, anda jemput kawan² anda untuk klik nuffnang anda. Dan anda juga perlu klik nuffnang orang lain.!, kira exchange la. Ini baru dinamakan win-win situation. Dan semestinya anda pernah jumpa kat shoutbox macam ni 'datang klik ur nuff', 'klik² nuff' dan macam² lagi.

Tidakkah akan di'ban' atau dikatakan fraud click kalau klik iklan orang dengan sengaja.?

TIDAK.. Itulah keistimewaan nuffnang. Dan aku pun pernah bertanyakan soalan ini kepada nuffnang's support team, memang tiada masalah untuk klik iklan kawan.


So, sebagai permulaan untuk post ini, ini sahaja yang aku rasa perlu korang pikirkan dahulu.

1.) Jangan pikir trafik tak tinggi, terus tak mahu pasang nuffnang. Pasang sahaja kerana anda tidak rugi apa². (Kalau dah trafik tinggi, apa tunggu lagi.?)

2.) Jika trafik kurang, pertama klik nuffnang member² dahulu kemudian ajak la member klik nuffnang korang sekali. Dan aku pun buat macam ini.

3.) Jangan anggap duit dari nuffnang sebagai pendapatan. Pikir untuk suka² dahulu. Nanti bila sudah capai tahap seterusnya baru boleh pikir lain.

4.) Sambil menyelam minum air, sambil berblogging buat duit.


Kenapa nuffnang.?
Kerana polisi nuffnang adalah lebih mesra blogger.:). Jika anda menggunakan andverlets, anda tidak boleh klik kawan², tetapi nuffnang boleh.

Perkhidmatan.?
Nuffnang adalah lebih baik berbanding adverlets. Aku pernah guna anverlets, tetapi perkhidmatan slow. Balas email pun lambat. Nuffnang.? setakat ini bagi aku bagus. Email cepat je balas.:)

Boleh ke nuffnang campur dengan adverlets.?
Cadangan aku tak perlu. Kerana kalau campur korang takkan dapat status 'glitterati'.
'glitterati ni kira user special berbanding user biasa'.

Aku dapat pape ke promote ni.?
TIDAK. aku bukan dapat komisyen atau pape. Kerana ini bukan berbentuk affiliate. aku promot nuffnang bukan aku dapat duit. Tetapi bertujuan untuk menolong rakan² blogger. Sharing Is Caring..:)


*SUMBER INI CIK ANNA DAPAT DARI BLOG TUTORIAL BLOG..

so,korang yang tak pernah tahu apa itu nuffnang,bolehlah daftar sekarang!!

CLICK SINI---->
http://www.nuffnang.com.my/blogger/earnings/

errr...korang,sudi2kanlah click nuffnang cik anna..nuffnang cik anna xgerak2 pun..jeles jugak tgk org lain dpt ribu riban...hehehe...kite exchange ok...(=

Saturday, April 2, 2011

earning nuffnang rm2404..

Assalamualaikum to my readers...apesal?terkejut beruk ke tengok title entry cik anna?hahaha...
ok..kenyataan yang sebenarnye bukan blog cik anna yg dapat earning nuffnang sampai 2ribu lbih tu...pergghhhh..
bestnye kalau dapat kan...blog orang tu blog popular...memang xhairanlah dapat earning sampai lagu tu...ade sesape leh kongsi ngan cik anna camane nak dapat earning yang kaw2 dari ladang camtu??

jom2...kite share2..alaa..janganla kedekut...kamu baik kan..kamu baik kan...kan2??hehehe...

oklah..sila komen ya jika ada petua...=)

daaa...

p/s: sape nak ikut pi kelas angklong....jommmmmm...bersiapppp...

Tuesday, March 29, 2011

The best voice youtube singer

Assalamualaikum...hai korang?ape kabo?sihat ke?harapnye korang jagelah kesihatan korang baik2 ea..
petang ni just nak kongsi beberapa orang yang cik anna rasa memang sedap gile ahh suara diorang...kalah kowt penyanyi yang ada...haha...

check this out....

1) perghhh..memang sedap suara budak ni...ni nama dia Thaqif...rasenye dia ni singapore..suara dia memang sedap...sume lagu yang dia covered,memang besttt...



2) next person is......Najwa Latif..dia muda ag..baru 17 xsilap cik ana..ni memang org malaysia..dak johor..
emm..org johor memang kebanyakkan suara power2...ok!bagi can kat korang yang johorian utk bangga kejap...dik najwa,suara kamu memang bestlah!! and cik anna salah sorang followers dia..ngehehe..sape2 nak pi tgk blog dia silakan ea..click sini..--->http://www.najwalatifs.blogspot.com/



3) and last Dian...die ni kelakar...xtaula dia malaysian ke tak..tapi best jugak la suare die..



p/s: depa ni pandai speaking lor..nampak cam budak pandai2 je..eh!ape kene mngena??hehehe..saje je...=)

Friday, March 25, 2011

Gambar Dari Anyaman Rambut Karya Zhang Dexua

Rambut adalah mahkota kita, dan ternyata setelah memutih kerana usia pun , rambut masih boleh kita gunakan sebagai media yg dapat memancarkan keindahannya.

Anyaman rambut diatas dibuat oleh Zhang Dexuan, Datuk yang sudah lanjut usia yang mulai menekuni bidang ini sejak masih berumur belasan tahun.Untuk mengerjakan 1 gambar diperlukan waktu 2 minggu sehingga 1 bulan, bahkan lebih. Tergantung detail foto dan tahap kerumitannya.
Dalam membuat karya ini,Zhang Dexuan memerlukan beberapa peralatan yang boleh kita temukan dalam kehidupan sehari-hari.Seperti kaca pembesar,Jarum untuk menganyam rambut,[dimana rambut memiliki ketebalannya +/- 0.5 mm] dan akhir sekali Kotak anyaman untuk menahan rambut yang di anyam.
ZHANG DEXUAN dan hasil Karyanya.
ZHANG DEXUAN sedang tekun menghasilkan karyanya.
Hasil akhir gambar MONALISA dari anyaman rambut karya ZHANG DEXUAN.



*sumber:cukz.co.cc

perghhh..gilak!!gilakk...kene sabaq banyak tu nak buat...huhuhuhu...