Wednesday, September 30, 2015

Penyakit hati orang kita

Assalamualaikum.

Manusia ni memang banyak penyakit. bukan je penyakit fizikal, tapi jugak penyakit rohani. Berikut merupakan beberapa penyakit rohani yang kian membiak bak juara dalam kalangan orang kita:-


  • Penyakit dengki kat orang
Orang tu update sikit pasal dia pergi situ sinun, beli itu ini..ada itu ini..mata dia mula mengecil..lalu tercipta la update baru..."tak payah lah nak menunjuk sangat kat facebook ni..macam la kau sorang je yg dapat pi situ..macam la kau sorang yang ada itu ini...tak payah la nak riak sangat.."
  • Penyakit semua orang salah,dia saja yang betul
Ada orang bangkitkan sesuatu isu..ramai yang komen dan beri pendapat..si polan pun komen..ade orang reply balik komen si polan..si polan marah balik..si tukang reply tadi pun turut mempertahankan pendapat dia..maka lama kelamaan makin parah sebab masing-masing tak mau kalah..siap bergaduh sakan...keluar habis carut marut.
  • Penyakit tak boleh terima pendapat orang
Sama macam kat atas lah. Bagi depa, apa yang orang lain cakap tu tak betul. Dia nak orang setuju dengan pendapat dia saja.
  • Penyakit nak kondem orang,ade je yang tak kena
Yang ni yang paling teruk sekali. Boleh tengok kat mana2 je..contoh macam gambar baru baru ni..seorang petugas TH mendukung seorang makcik yang dah tua, tak larat nak berjalan..nak menuju ke Mina untuk melontar jamrah. Itu pun dijadikan isu.
  • Penyakit kuat sangka buruk dekat orang
Yang ni pun sama jugak. Kalau depa tak suka orang tu, orang tu buatla benda baik sekalipun, tetap disangka ada muslihat lain,ada agenda lain..
  • Penyakit suka bukak aib orang
Suka bukak aib orang. Depa tak puas hati kat kawan depa, padahal kawan depa baru buat salah sekali tu ja..tapi habis dijaja dalam facebook. Macam teruk sangat kesalahan kawan dia. Ada jugak yang cerita aib suami/ isteri masing- masing.Habis semua diungkit ungkit.
  • Penyakit suka dengar cerita satu pihak je
Yang ni boleh tengok bila pasai gosip artis bercerai/artis kawin lain..semua berita depa tau tu sebab kwn depa cerita..kawan depa tu kawan kpd kawan artis katanya.


Benda ni makin parah bila dunia tanpa sempadan (internet) mudah dicapai. Kalau dulu gosip, fitnah tersebar mulut ke mulut, zaman sekarang smartphone ke smartphone..wassap ke wassap..facebook ke facebook etc. Dekat facebook tak payah cakaplah, aku scroll news feed tu hari2 ada ja isu baru jadi bahan cerita.Boleh dikatakan lebih cepat dari berita yang keluar kat tv, surat khabar. Sampai satu tahap, aku terus deactivated facebook aku sebab rimas tengok.

Kadang mata kita salah menafsir, hati kita salah menilai..mulut kita salah dalam menterjemah apa yang kita nampak dan apa yg hati kita rasa. Kita sebenarnya dah jauh dari sikap baik sangka. Benda macamni bila tak dikawal, itu yang jadi nilai hormat pada orang dah takdak. Bila hormat dah hilang, kes pukul orang, terajang orang, simbah asid dekat orang makin menjadi jadi.Kita payah nak buang sikap amarah.Kita suka bodohkan orang sedangkan kita pun bukan pandai mana.Kita suka nilai orang lebih dari kita nilai diri kita sendiri. 

Yang bodohnya bukan orang lain sebenarnya, kita sendiri. Kita kena sedar, manusia ni takdak yang sempurna pun..apa yang kita ada hari ni pun bukan milik kekal kita sebab tu semua Allah bagi pinjam kejap je. Tepuk dada tanya iman. Jangan dok sombong sangat atas muka bumi ni sebab umpamanya kita ni sombong dengan Tuhan.

The end.




No comments: