Followers

Wednesday, February 29, 2012

Perkara yang mendatangkan kebahagiaan




Assalamualaikum..sobahulkhair akhi wa ukhti..semoga kita semua berada dalam rahmat Allah..insyaallah..

Terpanggil diri untuk berkongsi serba sedikit dengan kalian di pagi yang indah ini apakah cara untuk kita menggapai kebahagiaan setelah kedukaan yang kita alami..Banyak sebenarnya yang boleh kita praktiskan dalam kehidupan seharian kita bertujuan untuk melupakan pengalaman atau perkara lalu yang mendukacitakan..jom kita semak dan amalkan..semoga bermanfaat!!!^_^


*nak promote kejap*
belilah buku ni..sangat banyak kata2 motivasi..ni sahabat baik ana yang bagi..
time kaceh yer cik Atikah abu bakar..hehe..


Pertama
 Melakukan sesuatu yang kita senangi semasa waktu kita lapang..contohnya macam yang saya sedang lakukan ni..Menulis.Saya suka bersendirian dan menulis puisi atau kata hati sendiri..walaupun kadang2 apa yang saya tulis tu tunggang langgang jugak ayatnya..haha..Buatlah perkara2 yang anda minat contohnya bersukan,bertemu sahabat2 kesayangan,membaca..ape2 jelah yang bermanfaat..jangan buat benda yang bukan2 sudahlah yer..

Kedua
Rela dan redha menerima kehidupan apa adanya..yakni sentiasa berfikiran positif..jika anda putus cinta sebagai contoh, ianya bukan titik penamat kepada jodoh anda..tanamkan di dalam hati kita, jodoh itu rahsia Allah..tanamkan dalam hati,cinta Allah yang hakiki,yang tiada galang gantinya..Allah telah menjanjikan yang terbaik untuk hambaNya yang sentiasa bertaqwa kepadaNya..insyaallah,kita akan bertemu dengan pasangan yang benar2 mencintai kita,menyayangi kita sepenuh hati..Perempuan yang baik utk lelaki yang baik dan begitulah sebaliknya..insyaallah..

Ketiga
Sentiasa memandang ke bawah iaitu orang2 lain yang menerima nasib yang lebih teruk daripada kita. Manusia selalu berasa diri serba kekurangan dan akan merasa cemburu dengan orang2 yang lebih bernasib baik daripada kita dan disebabkan hal itu,kita mula menyalahkan takdir yang telah ditentukan..Apabila kita selalu memandang ke bawah,kita akan terfikir.."rupa2nya ramai lagi yang lebih susah/lebih teruk/serba kekurangan daripada aku,jadi aku perlu bersyukur.." jadi kita pun akan merasa bahagia dengan kehidupan kita dan berusaha untuk beroleh kejayaan..manusia berusaha,Allah jua yang menentukan..=)

Keempat
Sentiasa melemparkan senyuman kepada orang lain dan sentiasa berkawan dengan mereka yang optimis. Carilah sebanyak mana sahabat,jangan hanya berkawan dengan kelompok sahabat anda sahaja. Berkenal-kenalan dengan orang lain.Tidak ada salahnya asalkan kita masih tahu menjaga batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan.Bersahabatlah dengan mereka2 yang dari kalangan orang yang baik2 dan yang juga suka membantu dan cuba elakkan dari bersahabat dengan mereka yang suka menyebarkan perkara2 yang tidak baik.

Kelima
Bersedia membantu orang lain supaya mereka merasa bahagia dan kita juga turut merasa puas kerana dapat bantu sahabat2 kita..Jika punya kemahiran ataupun ilmu,kongsikan dengan sahabat2 yang lain..percayalah,kalian akan merasa sangat seronok dan bahagia dapat membantu mereka menyelesaikan masalah mereka..

Keenam
Memandang ke hadapan, fokuskan kepada matlamat hidup anda kerana ianya akan membuatkan kita bersemangat untuk meneruskan jihad kita!!

Ketujuh
Mampu merebut peluang dan kesempatan berharga yang hadir dalam hidup.Jangan sesekali lepaskan peluang yang hadir dalam hidup anda..manfaatkan sebaiknya.Peluang kadang2 tidak akan datang dua kali..mungkin hanya sekali dalam hidup..jadi rebutlah!!


Jalani kehidupan kalian dengan gembira dan lakukanlah dengan bersungguh-sungguh. Dapatkan sesuatu yang dapat mencegah kesusahan sebelum ianya menyerang kalian..Think!!^_^

2 comments:

sofiarti oktarina said...

nice entry dear :)

ayu jue said...

perkongsian yang baik~thanks