Wednesday, June 9, 2010

RESEPI DARIKU..PANCAKE ANNA!!

Salam...Hai2!!!!kembali smula aku utk mencoret sesuatu di blogku yg serba kekurangan ini..hehe...

Hari ni, aku nak kongsi satu resepi yang mudah, berkhasiat dan mudah utk disediakan...

Nak tau apa dia resepinyaaaa??


JENG..JENG..JENGGGG......

PANCAKE!!!

Haa...apa macam,nampak sedap xpancake yang aku buat ngn adik aku..(kene tulis gak adik)kang majuk lak..haha..

Ni sarapan pagi ni tau...seawal 6stgh pagi aku bangun utk menyediakan pancake ni..bagus x aku?hehe..

Cara2 nak buatnye mudah aje...ok puan2 dan tuan2,silalah sediakan pen dan kertas utk menyalin resepinye yer..hehe..

BAHAN2nya...

1 biji telur ayam (bkn telur itik yer)
 115g tepung gandum (senang 2cawan setengah la lebih kurang)
satu sudu besar serbuk penaik (baking powder yer)
esen vanila (betui ke x eja xtau.tp pg td aku lupa buh)
25g butter (aku suka planta punye)
150ml susu segar (susu lembu yer)
1sudu besar gula (jgn lak bubuh bnyk2,kang kncing manis lak)
secubit garam (ni pun jgn bnyk2, kang darah tggi)


haa..cara2 membuatnye....:

mula2 korang pukul lah telur td smpai die kembang...
after that, korang masukkan susu segar,gula dan garam secukup rasa...

gaul- gaul sehingga sebati...
kemudian, korang masukkan pulak butter td..opps,lupe nak ckp,butter tu cairkan dulu k..

kacau dan kacau lagi...

after that, korang msukkan esen vanila,tepung gndum dan tidak lupa juga baking powder..supaya,ble kite msk pancake tu die naikla..jdi gebu2 gtu...

korang gaul lah hingga die betul2 sebati adunan tu...mcm yang aku buat ni...




dan sekarang tiba lah masenye utk memasak pancake tersebut...

cara memasak:

1. first perlu diingatkan resepi ini xmemerlukan minyak yer..jgn gatai2 nak gune minyak lak..n of coz la masak dlm kuali kan..

2. kemudian korang ambiklah senduk memasak gulai selama ni utk korang gunekan..bkn ape,supaya senang bulat sikit pancake tu nnti..

3.biarkan pancake tu masak n bile korang nmpak mcm gelembung2 lubang kat pancake tu, korang terbalikkanlah dgn megahnye..

4. n masaklah sehingga kulitnye kekuningan coklat..n angkat..siaapppp!!!hehe.. seperti di bwh ni...


Nampak x?bulat comei je kan?ni adik aku yg buat..pndai gakla budak tu...(perasan la tu jap ag bile bace ni)

sedang aku cuba utk membuat pancake yg kedua...

ececehhh...tunjuk peace ag aku..konon2 comeila tu pancake aku tu..



OH TIDAK!! Bila aku terbalikkan abis hancur pancake ku ini..adik aku ape ag,gelakkan aku bukan main ag die..cit! podahhh...


dah macam rupe roti telur lak aku tgk...hahaha...tp yg ni paling sedap ni..hahaha..


emmm..sedap dimakan bersama jem strawberi..ikut cite rase koranglah..klu korang rajin,korang gi la market cari syrup pancake..takpun leh jugak dimakan bersama aiskrim...emmm..nyummy2..


bersama TEH O PANAS...MENGANCAM BEB...


oklah..ini saje resepi yang dpt aku kongsikan dengan korang...di waktu yang lain, kite kongsi resepi lain lak ea....SELAMAT MENCUBA!!!!! (^_^)

2 comments:

CloudToSky said...

sedapnyaaa.. terliur aku tgk!! nak wat gak la~hehe

Ǥнαи said...

Thanx sbb buat nie . Wahah . boleh tryboleh try . Lapaar plak tngok pancake ni -.- haiih