Followers

Monday, August 6, 2012

wajah kebahagiaan


Kurapati katil bercadar putih itu.sekujur tubuh tua yang sedang lena itu terbaring dengan wajah yang lesu. Mataku memandang tubuh itu dari hujung rambut sampai ke hujung kaki dan pandanganku terhenti di kaki kanannya yang berbalut dan bertungkukan besi. Sebuah keluhan halus terbit dari nafasku."biar opah tidur dulu..dia penat tu.." kata ibu saudaraku yang ku panggil makngah. Kelmarin abah menerima panggilan daripada ucu memberitahu yang opah jatuh tangga dan dimasukkan ke hospital. Aku tahu bagaimana perasaan abah.Pasti luluh hatinya walaupun riak kerisauan itu tidak dapat aku baca dari wajahnya.Aku juga risau tetapi tidaklah seperti apa yang abah rasakan.ya..mungkin juga kerana aku tidak begitu rapat dengan opah menyebabkan perasaan risau itu tidak begitu mencengkam jiwaku.Bergegas kami pada petang itu ke hospital teluk intan yang terletak agak jauh dari rumah ku di seri iskandar ini. 

"Nanti mungkin salah seorang kena jaga opah."kata emak. Aku hanya mendiamkan diri tidak memberi apa-apa reaksi. Bukan aku tidak mahu, sementelah aku adalah cucu opah, masakan aku menolak permintaan emak dan abah.Cuma aku risau mengenangkan adakah aku mampu menjaga opah nanti?Bolehkah aku memujuknya makan,memahami setiap bait-bait kata opah?ya..aku kurang sukar memahami beberapa perkara yang opah sembangkan..orang tua,lorat peraknya pekat hinggakan kadangkala aku hanya menganggukkan kepala sahaja tanda faham walaupun sebenarnya sepatah perkataan pun aku tidak faham."ah..nanti fahamlah,kalau tak faham anggukkan aje.."aku bermonolog sendirian.

Malam itu,adalah malam pertamaku berada di hospital.Ya!pertama kalinya dalam sejarah hidup aku tidur di hospital dan menjaga opah yang sakit Tambahan lagi dibulan yang mulia  Ramadhan Al-Mubarak. Kata-kata abah tiba-tiba terngiang-ngiang di cuping telingaku.."ambil peluang ni untuk cari pengalaman menjaga orang sakit..opah kamu,bukan orang lain..besar pahala menjaga orang sakit ni long.." Hari pertama aku dapat merasakan agak kekok,Bukanlah bermakna aku tidak pernah langsung menjaga orang yang sakit.cuma mungkin kerana aku kurang rapat dengan opah sebelum ini membuatkan aku sedikit kelam kabut menguruskan opah. Berkat Ramadhan, mungkin Allah mahu tunjukkan aku sesuatu..hampir seminggu menjaga opah di hospital, aku semakin memahami apa yang dikatakan sebagai pengorbanan seorang ibu dan ayah. Bagaimana pengorbanan seorang anak terhadap ibunya yang sudah semakin tua. Abah dan emak berulang alik setiap hari menjenguk opah di wad. Membawakan bekalan berbuka puasa untukku. Aku tahu jauh disudut hati abah dan emak, mereka juga risaukan anaknya ini. Walau aku tahu mereka keletihan setelah seharian bekerja, perlu bergegas pula ke hospital. Andai aku seperti abah,entahlah..aku rasa aku tidak mampu menjadi sepertinya. Namun aku berharap, aku dapat membalas segala jasa dan pengorbanan mereka selama ini terhadapku.
Kini, aku semakin dapat merasakan yang perhubungan aku dengan opah agak semakin rapat. Jika sebelum ini aku tidak pernah menyuapnya makan,kini aku beroleh peluang itu. Peluang membersihkan opah dikala dia tidak lagi mampu menguruskan dirinya sendiri. Ku usap tangan tua itu..terdetik di hati "suatu masa nanti, emak dan abah juga mungkin memerlukan aku disisi mereka seperti ini..menjaga mereka,membersihkan mereka,menyuapkan mereka makan." hatiku sebak. Aku semakin memahami apa yang diperlukan oleh seorang ibu dan ayah dari anaknya. Bukan harta benda,bukan wang ringgit yang dibalas,tetapi nilai kasih sayang dan belaian  dan keprihatinan seorang anak yang membuatkan mereka bahagia. Cukup bahagia..

Pengalaman ini cukup bermakna bagi diriku. Cukup membuatkan aku sedar yang sebagai seorang cucu, aku yang sepatutnya memulakan dahulu. Cukup juga membuatkan aku kembali mencari diriku sendiri. Diri sebagai seorang anak, dan seorang anak yang sulung di dalam keluarga. Aku berharap agar Allah segera menyembuhkan opah dari kesakitan yang dialaminya. Aku bersyukur kerana diberi peluang itu. Aku juga berharap agar Allah memberikan kesihatan yang terbaik untuk emak dan abahku. Sebagai anak siapalah yang sanggup melihat ibu dan ayah mereka sakit dan terlantar. Hanya anak yang tidak tahu mengenang jasa sahaja akan bertindak di luar batasan itu. Tergamakkah aku membiarkan mereka yang telah menatang aku bagaikan minyak yang penuh, mendidik dan membesarkan aku, memberikan segala keperluan dan kehendakku?Ya Allah..Kau jauhkanlah aku dari sikap sebegitu. 

Aku berharap, wajah kebahagiaan itu akan selalu menata di ruang mata ini..wajah kebahagiaan itu yang suatu masa nanti dapat aku balasi dengan warna kasih sayang..walaupun nilainya tidak mampu aku tandingi dengan sejuta warna kasih sayang yang telah mereka curahkan selama ini terhadapku...Ya Allah,lindungilah mereka..sihatkanlah iman dan tubuh mereka. Perliharalah mereka sebagaimana mereka memelihara aku ketika aku kecil. Amin..


8 comments:

[angah] said...

syafakillah syifaan ajilan, syifaan la yughadhiru ba' dahu saqaman!

Anonymous said...

Simply desirе tο say your aгticle iѕ аs amаzing.
The сlearness on your ρublish iѕ ϳuѕt coοl and i could suppоse you're knowledgeable in this subject. Well with your permission let me to snatch your feed to stay up to date with forthcoming post. Thank you one million and please continue the rewarding work.

my webpage ... Http://Infinity-Webstore.Tekcities.Com/DITKatie

Anonymous said...

Wonderful articlе! Wе are linking to this partіculaгly great aгticle on ouг ѕіte.
Kеep up thе good writing.

Haѵе a loοk at my wеb blog; translation from polish to english

Anonymous said...

Havе уou evег thought about ωriting an e-bοοk or guest authoring on other sites?

I have a blog centereԁ on the ѕame subjects
you disсuss and would rеally likе to have yοu
share ѕοme stories/information. I know my visitors
wοuld enjoy your worκ. If you're even remotely interested, feel free to send me an email.

Also visit my web-site ... Strength Preserving Sizzling Drinking Water Heaters

Anonymous said...

I am now not ceгtain wheгe you are getting youг info, hоωеѵer greаt topic.
Ι neеds to spend а while finding
οut much more οr undeгѕtandіng mοre.
Thаnks foг exсellent informatіon I used tο
be on the lоokоut for thіs infoгmаtion
for my missiοn.

Αlso ѵiѕit mу ωеbρage :
: Ogrzewacz

Anonymous said...

I lіke what you guуѕ are uѕually
up too. Such cleνeг ωогk and reportіng!

Kеep up thе grеat wοrκѕ guуs I've added you guys to my personal blogroll.

My blog - http://www.bojler.co

Anonymous said...

Very goοd blоg pοst. I absolutеly lοѵe this sіte.
Thanκs!

Takе a looκ аt my wеblog: Bojler kospel

Anonymous said...

bookmаrkeԁ!!, I like your sitе!


Taκе a lοok at my blog drmichaels.com.pl