Followers

Sunday, November 11, 2012

dialog diri dan takdir



diri:aku letihla macamni..asyik bersedih je..kenapa hidup aku selalu je macamni..

takdir: kau rasa kau bersedih macamni,boleh selesai ke masalah kau?

diri:aku buat semua benda,serba tak kena je..semuanya tak mendatangkan apa2 makna pun..aku dah cuba..bukan aku tak cuba..

takdir:kau sebenarnya tak faham konsep tawakal..

diri: maksud kau?

takdir:setiap sesuatu yang terjadi dlm hidup kau,adalah ketentuan Allah.ada sebab kenapa kau dah cuba banyak kali,tapi kau masih tak peroleh apa2 dari usaha kau..cubalah kau fikir renung balik..niat kau lakukan semua tu atas sebab apa?adakah niat kau dah terpesong dari landasan sebenar?

diri:yalah,aku buat semua ni untuk dapatkan kebahagiaan aku..untuk berjaya.

takdir:itu silap kau..kau lupa semua ni atas kehendak Allah.Niat kau saja dah lari.bukan aku kata kau tak berhak utk rasa berjaya,utk rasa bahagia..sebelum kau boleh dapat semua tu,kau kena ingat,tiada bahagia yang tak melalui duka..tiada kejayaan yg tak melalui kegagalan..

diri:habis tu,kalau gagal jugak?kalau aku still xdapat kebahagiaan aku?

takdir:bismillahitawakkaltu'alallah lah jawapannya..berserah pada qada dan qadar Allah.Tak semua org punya takdir beroleh kebahagiaan/kejayaan dgn sekali percubaan..ada yang berpuluh kali. Serahlah pada Allah.jangan cepat mengalah.Adalah hikmah yg kau akan nampak suatu masa nanti.

diri:baiklah.aku cuba.
 
Nukilan:[ukhti_farhana]

1 comment:

Cik fizz said...

hampir menitiskan airmata...hoho..