Followers

Thursday, November 15, 2012

Sekeping Hati Istimewa




Adakalanya kita sibuk dengan kekurangan diri..terus menerus menyoalkan ketidaksempurnaan yang ada di dalam diri hingga hilang segala semangat di dalam hidup. 

"Aku ni tak cantik, pendek, gemuk, kulit hitam" dan sebagainya yang mengekang diri untuk terus memajukan diri.

kita benar-benar mensyukuri setiap kelebihan yang dikurniakan, tapi kita jarang pula untuk tetap bersyukur dengan kelemahan yang ada. Saat diri terasa dirantai dengan perasaan itu, cuba pandang dan renungkan bagaimana insan lain?adakah semua insan sempurna?

 Tidakkah terfikir, mengapa Allah ciptakan setiap manusia punya kelebihan dan kelemahan dalam diri hambaNya?

Menyoroti penghidupan perjalanan insan yang dekat denganku, yang punya ikatan kuat antara kami, aku benar-benar merasakan kekuatan dan ketabahan dalam dirinya mengharungi liku hidup. Apakah mampu kau menempuhinya kelak usai usiamu menganjak ke angka yang lebih besar?"Ah,aku yang sempurna ini pun terasa iri hati jika orang lain punya kelebihan yang aku tidak ada, apatah lagi dia..?". Tapi tidak pernah sekali aku melihatmu menangisi nasib yang sudah ditakdirkan ke atas dirimu. Selalu sahaja kau bersembang denganku, walaupun tanpa sebaris kata yang terbit dari bibirmu..tiada suara lunak untuk didengari,tiada gelak ketawa..yang hanya ada sebaris senyuman manis..


adik-adikku-izatul,humairah,aisyah,nizar

kami bercakap melalui tulisan, adakalanya menaip dengan menggunakan telefon..aku tak bisa memahami bahasa tangannya.kalau ada pun yang aku fahami hanya beberapa sahaja. Begitu juga kakak dan juga adik kecilnya. kakaknya berjiwa besar.walau kekurangan, dia punya cita-cita.

Adik kecilnya..walau masih kecil, wajahnya sentiasa sahaja aku lihat gembira dengan kehidupannya.berlari ke sana sini dengan wajah comelnya.manja..

mujur jugalah ada 2 perwira yang aku kira memahami keadaan mereka..walau adakalanya nakal, tetapi menyayangi sesama saudaranya.Ketentuan Allah,tak siapa pun mahu menginginkan diri mereka sebegitu..tetapi di setiap istimewanya mereka itu,ada ganjaran dari Allah yang tidak dapat dimiliki insan sempurna seperti kita.

wahai adik2ku, Amirah, Izatul, Humairah..kak nana berharap kalian menjadi manusia yang sabar,tabah mengharungi liku-liku kehidupan kalian apabila kalian semakin menginjak dewasa..kak nana sentiasa akan menyayangi kalian..jangan hentikan kata-kata dari jari jemari kalian..jangan hentikan...kak nana akan selalu mendengar..



Tuesday, November 13, 2012

Beruntungnya engkau..







Beruntungnya engkau..
boleh menitipkan kata..
boleh meluahkan rasa..

boleh sahaja pinjamkan aku?
pinjamkan aku lidah dan juga suara..
sebentar sahaja cukup..
dapat juga aku merasa..
apa nikmatnya menutur bicara...

tapi..
kata mereka yang sepertiku..
lebih baiklah begini..
kerana kata mereka..
engkau tak punya rasa syukur..
sayang kata mereka..
seribu kali sayang...

sayangnya..
kau hamparkan kata cerca..
kau dustakan manusia 
hingga bernanah manusia
mengadah telinga..
menahan hemburan fitnah
yang merobek jiwa..

aduhai..
sayangnya..
.
.
.

nukilan rasa ~[ukhti_farhana]
buat titipan rasa 
gelodak jiwa..
insan istimewa..
 





Sunday, November 11, 2012

dialog diri dan takdir



diri:aku letihla macamni..asyik bersedih je..kenapa hidup aku selalu je macamni..

takdir: kau rasa kau bersedih macamni,boleh selesai ke masalah kau?

diri:aku buat semua benda,serba tak kena je..semuanya tak mendatangkan apa2 makna pun..aku dah cuba..bukan aku tak cuba..

takdir:kau sebenarnya tak faham konsep tawakal..

diri: maksud kau?

takdir:setiap sesuatu yang terjadi dlm hidup kau,adalah ketentuan Allah.ada sebab kenapa kau dah cuba banyak kali,tapi kau masih tak peroleh apa2 dari usaha kau..cubalah kau fikir renung balik..niat kau lakukan semua tu atas sebab apa?adakah niat kau dah terpesong dari landasan sebenar?

diri:yalah,aku buat semua ni untuk dapatkan kebahagiaan aku..untuk berjaya.

takdir:itu silap kau..kau lupa semua ni atas kehendak Allah.Niat kau saja dah lari.bukan aku kata kau tak berhak utk rasa berjaya,utk rasa bahagia..sebelum kau boleh dapat semua tu,kau kena ingat,tiada bahagia yang tak melalui duka..tiada kejayaan yg tak melalui kegagalan..

diri:habis tu,kalau gagal jugak?kalau aku still xdapat kebahagiaan aku?

takdir:bismillahitawakkaltu'alallah lah jawapannya..berserah pada qada dan qadar Allah.Tak semua org punya takdir beroleh kebahagiaan/kejayaan dgn sekali percubaan..ada yang berpuluh kali. Serahlah pada Allah.jangan cepat mengalah.Adalah hikmah yg kau akan nampak suatu masa nanti.

diri:baiklah.aku cuba.
 
Nukilan:[ukhti_farhana]

Saturday, November 10, 2012

dia..kalau sudah menyayangi..





Dia..kalau sudah menyayangi
tiada istilah belah bahagi..

Dia kalau sudah menyayangi
akan menyayangi sepenuh hati.

Dia kalau sudah menyayangi
tidak lagi memikirkan diri..

Dia kalau sudah menyayangi
tidak kisah berair mata menangisi

tak siapa tahu segala isi dihati...

yang dia tahu...
dia harus menghargai...

entah bila kan pergi..
menemui Illahi tidak dia pasti..

Nukilan:@[ukhti_farhana]