Followers

Tuesday, June 12, 2012

Pemenang kehidupan




Assalamualaikum..Perkongsian hari Selasa


Khutbah terakhir Rasulullah S.A.W..
Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya,nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku..






Dari petikan khutbah Rasulullah itu, mari kita renungi segala perlakuan,tindak tanduk kita sehari-hari..Adakah kita menjadikan al-quran dan Sunnah sebagai pegangan dalam melayari kehidupan kita sebagai hambaNya..


Adakah kita mempraktiskan sunnah Rasulullah yang telah Rasulullah ajarkan kepada kita?Adakah kita tergolong dikalangan manusia yang hanya ISLAM pada nama?


Mari menjadi mereka2 yang menang dengan kehidupan..Di dunia inilah kita belajar mengenal kekuatan dan kelemahan akal, jiwa dan juga perasaan kita sendiri...


tapi bagaimana caranya? yakni dengan menetapkan tujuan hidup bertunjangkan kepada Al-quran dan Al-Sunnah..Lillahita'ala...


wallahualam..:)


KEHIDUPAN DUNIA INI TIDAK LAIN KECUALI PERMAINAN DAN HIBURAN
SEDANGKAN KAMPUNG AKHIRAT ITU ADALAH KEHIDUPAN SEBENAR..
ANDAI MEREKA MENGETAHUI-(AL-ANKABUT:64)


Monday, June 11, 2012

TIPS MURAH REZEKI



Assalamualaikum readers!!selamat hari isnin...barakallahulfiqh..


Bagaimana dengan hati kita hari ini?adakah lebih baik dari semalam?adakah sudah kita bermaafan sesama manusia jika semalam kita ada melakukan kesalahan terhadap orang lain?semak kembali diri kita..check balik hati kita...


untuk hari ini, aku berbesar hati untuk berkongsi sedikit TIPS MURAH REZEKI..mudah je..tak susah..jom kita checklist dan amalkan...






  1. Menyempatkan diri beribadah
sempurnakah ibadah kita?cukupkah lima waktu kewajipan ke atas kita yang telah difardhukan?kalau masih berlompang, bermula sekarang.....Ubah diri kita!!!


    2.    Memperbanyakkan beristighfar

Amalan yang mudah tapi sukar untuk kita amalkan sehari2 bukan?Astaghfirullah hal 'azim - Ampunkan aku ya Allah...

    3.    Tinggalkan perbuatan dosa

Amal ma'aruf nahi mungkar...perbanyakkan amal,jauhi perbuatan mungkar...apabila ingin melakukan sesuatu perkara yang terlarang,fikir!!adakah betul tindakan kita?moga kita dijauhkan dari menjadi segolongan manusia yang munafik..nauzubillah himinzalik..

    4.  Sentiasa Ingat Allah

Di dalam setiap urusan kita sehari2, selalulah mengingati Allah..Tuhan yang memberikan kita rezeki,memberikan kita peluang untuk bernafas lagi pada hari ini setelah pada malam hari kita tidur..


    5. Berbakti dan mendoakan ibu bapa

Robbighfirli waliwalidayya warhamhuma kamarobbayani soghiro..jadikan doa ini sebagai doa harian kita untuk ibu dan ayah kita..berbaktilah kepada orang tuamu selagi mana mereka masih ada di muka bumi ini..janganlah sesekali kalian berkata walaupun "iskh" terhadap orang tua mu..setitis air mata mereka tumpah kerana luka dengan perbuatan kita,berdosalah kita...jika berbuat dosa,mengguriskan hati mereka,segeralah memohon keampunan kepada mereka..


6. Mengamalkan solat Dhuha

Jadikan solat sunat dhuha sebagai salah satu amalan tambahan kita...solat sunat Dhuha boleh kita laksanakan bermulanya matahari mula naik sehingga matahari mula condong..ketika sujud pada rakaat kedua, bacalah doa ini sebanyak 3kali:-

'wahabli ya wahhabu 'ilman wahikmatan warzughni ya razzaqu kulli musahhalan'...


dan seusai solat, bacalah:-






Maksudnya:-

Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu  DhuhaMu, kecantikannya adalah kecantikanMu,
keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, 
kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika  di dalam bumi, keluarkanlah, 
jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, 
limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.



7. Banyakkan berselawat

Amalan berselawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W..amalkanlah selalu, bukan sahaja banyak manfaatnya malah kita juga turut mendapat pahala...

'Allahumma solli'ala saidina muhammad wa'ala ali saidina muhammad...'

8.  Melazimi kekal berwuduk (sentiasa berada dalam keadaan berwuduk)   

Selalulah berwuduk kerana berwuduk adalah merupakan rantai dalam urusan ibadah kita. Berwuduk merupakan salah satu jalan membina mental dan rohani dimana salah satu usaha kita mendekatkan diri kepada Allah dan mengekalkannya sebagai salah satu ibadah.

semoga sedikit perkongsian ini memberi kita panduan dalam memperbaharui amalan2 kita sehari2..

Wallahualam..:)




Sunday, June 10, 2012

Nasihat seorang Abah


Assalamualaikum readers..:)

Hah!penat hari ni..tapi happy sebab dapat jugak balik kejap jumpa mak ayah..Alhamdulillah,dah selamat tiba kembali di bumi sintok yang indah permai..Sebelum aku naik bas pagi tadi, abah sempat bagi nasihat dan kata2 untuk aku dan adik2 hayati..

Nasihat abah....

Nikmat makan apabila kita merasa lapar..orang yang  pernah hidup dalam kelaparan apabila Allah berikan rezeki, nikmatnya merasai rezeki dari Allah itu tidak terkata lazatnya...berbanding dengan orang yang setiap hari dapat menikmati kelazatan rezeki Allah,tetapi rezeki itu dibuang2 lebihannya..(*terasa nih..-_-)






Nasihat abah...

Nikmat tidur apabila kita merasa mengantuk..orang2 yang berjihad di dalam peperangan,adakalanya tidak dapat merasai nikmat tidur dengan selesa..mata mereka senantiasa berjaga2 dengan kehadiran musuh..tidak dapat tidur di katil yang empuk,hanya beralaskan batu...berbanding kita yang tidurnya berlebih-lebihan sehingga menjadi manusia yang malas dan liat untuk bangun menunaikan solat di awal waktu..

Nasihat abah lagi...

Nikmat kekayaan apabila kita pernah merasai hidup dalam kemiskinan..orang2 yang pernah kesempitan hidup..kais pagi makan pagi..kais petang makan petang..tiba2 Allah berikan nikmat kekayaan atas usahanya selama dia hidup miskin..Allahuakhbar..nikmat kekayaan itu tidak dapat digambarkan dengan kata2..syukurnya tidak lepas dari bibir atas segala kurniaan Allah...sedangkan yang lahirnya sudah dilimpahkan dengan kemewahan..kurang benar ingin bersyukur malah merasa ingin lebih lagi dari apa yang telah dimiliki....

Nasihat abah...

dan Nikmat kejayaan adalah apabila kita pernah merasai kegagalan..Kita pernah gagal sekali...kita sedih dan cuba bangun dari kegagalan lalu...kita berusaha sedaya upaya,kita bertawakal kepada Allah..dan akhirnya kita berjaya...pasti!!nikmat kejayaan itu sukar untuk kita luahkan malah mungkin jauh lebih baik dari apa yang kita jangkakan...


terima kasih Abah...



kata aku~ Hebatnya aturan yang telah Allah susun untuk manusia...kegagalan bukan bermakna sampai disitu sahaja titik noktah untuk kita merasai kejayaan...dari kegagalan itulah kita menilai kembali apa tujuan sebenar kita dalam menyusuri kehidupan yang penuh pancaroba..ya!tujuan UTAMA kita adalah untuk mencari KEREDHAAN ILLAHI..

jika hidup kita tidak mendapat redha Allah,kita sendiri akan merasai terumbang ambing dengan segala yang kita lakukan..adakalanya serba tidak kena waima kita cuba buat yang terbaik...dari itu, MUHASABAH KEMBALI!!mungkin ada lompang didalam urusan kita sehari2..mungkin ada kesalahan kita pada orang sekeliling,dan mungkin juga kita lupa dengan DIA jadi diberinya kita dugaan untuk kita kembali bertaubat dan kembali kepadaNya...

"DAN BAIKILAH PERBUATAN KAMU,SESUNGGUHNYA ALLAH MENGASIHI ORANG-ORANG YANG BERUSAHA MEMPERBAIKI AMALANNYA.." 
(SURAH AL-BAQARAH:195)

Wallahualam..:)






Saturday, June 9, 2012

Alhamdulillah






Allah itu sentiasa menyayangi kita..=)


Jika Allah tidak sayang..Dia takkan bagi berbagai2 kenikmatan seperti apa yang kita perolehi sekarang..


dan... 


mungkin juga kita tidakkan diberi peluang untuk menikmati kehidupan di dunia ini..


dan...


apatah lagi..untuk merasai nikmat IMAN dan ISLAM..


oleh itu,jangan pernah sesekali bibirmu lekang dari mengucapkan syukur kehadratNya...


IT'S JUST A SIMPLE WORD..


ALHAMDULILLAH = THANK YOU ALLAH...=)

Friday, June 8, 2012

sebok je kau ni HATI..


Assalamualaikum..

Lama tak berupdate blog ni kan..erm,busy sangatlah..tak sempat pun nak memikir ayat nak mengarang di sini..

(alasan,facebook boleh je bukak?)...

iskh kau ni hati..sebok je..cube duduk senyap kejap..aku nak menulis,ade je kau datang nak tolong tambah ayat..

(ok,ok..aku senyap kejap..kau takde idea,kau cari aku jugak..:p)

sebenarnya kawan2, saya sedang dalam minggu peperiksaaan..baru start semalam..setakat ni,boleh jawab lah..moga2 dapat keputusan yang baik lah untuk dua subjek yang dah exam tu..saya mengantuk sebenarnya ni..tapi tak boleh tidur memikirkan seseorang......

(acehhh...ko dah ade pengganti ke mekna??)

haihhh ko ni hati..bukanlah...i'm still single and available ok..dont2 love2 couple again...enough!enough!!aku tak couple pun aku tetap rasa bahagia..malah lebih bahagia sebenarnya..

(yelah ko tu...)

ikut suke ko lah hati..malas aku nak layan ko..baik aku tidoq lagi baguihh...

saya pi tidoq dululah..ade je sebok si hati ni nak berkata2 jugak...

(elehh,cakap jelah ko takde idea nak tulis mekna oii...)

iskh!!syuuuuu....:p